Nordic Medtest: "Nu är vi redo och mogna att stå på egna ben"

Bilden: Hans Karlsson (SKL) och Peter Furster (Nordic Medtest) vid invigningen av Nordic Medtests nya lokaler i Karlstad. Foto: Jens Magnusson (Landstinget i Värmland)

Efter tre år som externt finansierat samarbetsprojekt går Nordic Medtest in i en ny utvecklingsfas den 1 oktober 2015 som självfinansierat nationellt kompetenscenter för test och kvalitetssäkring av IT i vården.

"Nu är vi redo och mogna att stå på egna ben", förklarade Peter Furster - verksamhetsansvarig i Nordic Medtest - när de nya lokalerna i Karlstad invigdes på torsdagen (3 september).

Nordic Medtest har utvecklats i ett regionalt samarbete mellan Landstinget i Värmland, IT-stiftelsen Compare Karlstad och Karlstads universitet.

"Projektet har varit mycket framgångsrikt och visar att det finns ett stort behov av våra tjänster inom e-hälsa - och därmed en snabbt växande marknad både nationellt och internationellt", fortsatte Peter Furster.

Nordic Medtest har idag ett 30-tal medarbetare - och antalet egna medarbetare, inhyrda konsulter och andra externa samarbetspartners i olika testprojekt förväntas öka i takt med allt fler kunder och allt mer komplexa testuppdrag inom nationella e-hälsotjänster.

Ambitionen är att Nordic Medtest ska bli ett offentligt bolag med säte i Karlstad snarast möjligt. Men i väntan på detta tar Landstinget i Värmland - som en övergångslösning - ansvar för fortsatt drift av Nordic Medtest under en förlängd projektperiod till och med 31 december 2016.

”En unik verksamhet som vi är stolta över”

Gunilla Andersson - landstingsdirektör i Landstinget i Värmland - är stolt över att landstinget har en verksamhet som bidrar till kvalitetssäkring av e-hälsotjänster som i förlängningen förbättrar patientsäkerheten: “Nordic Medtest har utvecklats från en regional projektidé till nationellt kompetenscenter med internationell potential som idag är en etablerad och unik verksamhet av stor betydelse för svensk e-hälsa", säger hon.

"Nordic Medtest har satt Värmland på kartan - både nationellt och internationellt", säger Göran Österman - tidigare verkställande tjänsteman i Compare och idag projektledare i etableringsprojektet Business Värmland: ”Nordic Medtest skapar arbetstillfällen och affärer för IT-företagen i regionen – och bidrar till att locka företagsetableringar. Det visar vikten av lyskraft för att skapa regional tillväxt”.

”Idag vet de flesta inom svensk vård-IT vad Nordic Medtest är”, förklarar Göran Karlström – överläkare i Landstinget i Värmland som var med och startade Nordic Medtest där han idag är medicinskt ansvarig. ”Nu gör vi motsvarande resa utanför landets gränser - initialt i de nordiska länderna men också ute i Europa som testparter i flera nordiska nätverk och europeiska forskningsprojekt inom e-hälsa”.

"Ett initiativ av nationellt intresse"

Hans Karlsson - chef för avdelningen för vård och omsorg inom Sveriges Kommuner och Landsting (SKL) - bekräftar att Nordic Medtest är ett initiativ av nationellt intresse: "Nordic Medtest bidrar till en snabbare utveckling av IT-stödet för svensk hälso- och sjukvård som är nödvändig för såväl vårdens medarbetare som för patienterna", säger han.

När projektet startades för tre år sedan var Hans Karlsson landstingsdirektör i Landstinget i Värmland - då förklarade han bland annat: "Vi har inte råd med dåliga IT-system som äventyrar patientsäkerheten - därför har vi tagit detta regionala initiativ i samverkan med Compare för att dra nytta av IT-företagens erfarenheter av test inom andra branscher".

Idag har Nordic Medtest ett nationellt uppdrag som testpartner till Inera AB - ett offentligt bolag som koordinerar de svenska landstingens och regionernas gemensamma e-hälsoarbete. I uppdraget för Nordic Medtest ingår bland annat att testa och kvalitetssäkra nya e-tjänster, nya tjänsteproducenter och nya e-hälsotjänster.

Flera framgångsfaktorer för Nordic Medtest

Den ursprungliga projektplanen för Nordic Medtest var att ”utreda förutsättningarna” år 1, ”börja bygga testcentret” år 2 och ”köra igång med pilotprojekt” år 3 med kommersiell start från 1 oktober 2015. ”Men det gick mycket snabbare än planerat”, konstaterar projektet och anger flera framgångsfaktorer:

Långsiktighet och uthållighet: ”Det tog oss tio år att komma hit eftersom grunden lades redan 2005 då Compare fick uppdraget att utveckla en regional projektidé – att bygga upp ett oberoende testcenter för affärskritiska IT-system”.

Stark samverkansvilja i regionen: ”Vi har tillsammans lyckats med detta – tack vare bred samverkanskultur och stark samarbetsvilja i regionen mellan Landstinget i Värmland, IT-företagen genom Compare och Karlstads universitet med flera”.

Bred och djup kompetens: ”Vi kombinerar spetskompetenser inom vård, IT och test - och kompletterar detta med bred och djup kunskap om och erfarenhet av nationella e-hälsotjänster. Detta gör oss unika”.

Öppet och oberoende: ”Ju fler IT-system, vårdgivare och leverantörer som ska integreras i nationella e-hälsotjänster - desto större behov av ett öppet och oberoende kompetenscenter för kvalitetssäkring av IT i vården”.