Sveriges första studentkår inom yrkeshögskolan i Borås

Intresset har initialt varit stort, med över 220 intresserade studenter från båda skolorna. Ett konstituerande möte hölls under onsdagen. Oskar Jansson, som läser andra året på Inköpare inom textil, mode och funktion på Nordiska Textilakademin är en av de drivande krafterna bakom bildandet av kåren och blev igår utsedd till ordförande.

- Vi vill bli mer utåtriktade, nätverkande, och skapa en ram för det sociala livet som student på samma sätt som universitet och högskolor gör. På yh-sidan är den typen av verksamhet nästintill obefintlig. När Borås yrkeshögskola studenter hörde av sig och gick i samma tankar kändes det naturligt att vi skulle slå ihop oss. Eftersom vi alla går yh-utbildningar får vi också ett större forum att diskutera våra utbildningar. Har vi tur vill ju såklart alla yh-studenter gå med i kåren, och då hamnar vi ganska fort på 250-300 medlemmar. Det vore fantastiskt kul att samla så mycket folk under samma flagga, säger Oskar Jansson, ordförande NTA & Borås YH studentkår.

Under gårdagens konstituerande möte klubbades stadgarna och styrelsen på 13 personer. Pappren skickas till skatteverket idag. NTA & Borås YH studentkår är det officiella namnet, och ett snärtigare namn är under diskussion. Det första sociala eventet planeras redan till den 26 oktober. En arbetsgrupp sammansatt av styrelse- och ordinarie kårmedlemmar kommer att vara drivande i aktivitetsplaneringen.

- Vi är otroligt glada och stolta över att studenter på båda utbildningar vill samarbeta. Vi hoppas att fler yrkeshögskolor i Sverige bildar kårer, och på det sättet kan vi få ett nationellt samarbete och nätverk, säger Minna Engström Heino, Creative Director på Nordiska Textilakademin.

------------

Vill du veta mer?