Ur boken Hur långt når Alfons? (2002) Gunilla Bergström © Bok-Makaren AB

Pressmeddelande -

Gunilla Bergströms verk ur böckerna om Alfons Åberg visas på Nordiska Akvarellmuseet

”Jag ska banne mej rita själen...” Det är vårens utställningstitel på Nordiska Akvarellmuseet. Originalverken bakom de folkkära böckerna om Alfons Åberg och Bill och Bolla av Gunilla Bergström visas för första gången på ett konstmuseum.

Gunilla Bergström är en av Sveriges främsta bilderboksskapare genom tiderna. ”En dag ska jag banne mej rita själen...” Denna djärva tanke var början till ett 40-tal barnböcker med oförglömliga karaktärer som hon hittills har skrivit och illustrerat. Det är dock Alfons Åberg som utan jämförelse har blivit den mest kända av Gunilla Bergströms figurer.

För första gången någonsin presenteras Gunilla Bergströms originalverk i ett museisammanhang. Med vårens utställning på Nordiska Akvarellmuseet går vi tillbaka till ursprunget bakom böckerna genom att visa förlagorna med avtryck av konstnärens unika handarbete. Gunilla Bergström använde collage som berättande element i sina verk långt innan den digitala tekniken blev vanlig inom illustrationskonsten. Hon byggde upp sina bilder med hjälp av inklippta tygbitar, tapetprov, bandstumpar m.fl. Collagen kombinerades i sin tur med tecknade bildpartier. Alla figurer fick distinkta, svarta konturer som omslöt deras kroppar och skapade volymer.

Utställningen handlar både om form och innehåll i Gunilla Bergströms skapande. Med en säregen färgpalett, exakt linjeföring och skicklig komposition formar hon trovärdiga miljöer, där hennes gestalter befinner sig mitt i en vardag som vi lätt känner igen.

Frågorna som ställs är existentiella och gäller alla åldrar. Utanförskap. Rädslor. Utsatthet. Kamratskapets olika sidor. Familjelivets oväntade komplikationer. Lyckans universella principer. Det inre och det yttre. Det stora i det lilla. Det är grunderna i Gunilla Bergströms bilder. Böckerna om Alfons Åberg har översatts till ett trettiotal språk och utgör merparten av Gunilla Bergströms produktion. Parallellt med bilder från dessa böcker visas utvalda verk ur konstnärskapet, såsom berättelsen om Bill och Bolla.

Ett av de viktigaste spåren i Nordiska Akvarellmuseets verksamhet är bevakningen av bilderboksskapande i Norden. Att presentera en av våra mest älskade och internationellt erkända bilderbokskonstnärer är både en ära och en självklar uppgift. 2017 var dessutom ett dubbelt jubileumsår – Alfons Åberg fyllde 45 år och Gunilla Bergström firade 75 år.

Gunilla Bergström föddes 1942 i Göteborg. Hon växte upp i ett konstnärshem och 1966 tog hon journalistexamen. Hon var anställd bl.a. på Dagens Nyheter och Aftonbladet. 1975 övergick hon till egen verksamhet som författare och illustratör på heltid. Bergström debuterade med boken Mias pappa flyttar (1971). Hennes bilderböcker om Alfons Åberg – en förskolepojke som lever tillsammans med sin ensamstående pappa – blev svensk och internationell framgång. Gunilla Bergström har även dramatiserat många av sina berättelser för teater och skrivit en rad barnvisor tillsammans med bl.a. Georg Riedel. Hon har också arbetat med scenografi och dockteater.

Utställningen visas på Nordiska Akvarellmuseet i Skärhamn, Bohuslän, 11 februari – 8 april 2018.

För mer information och pressbilder kontakta Sofia Olofsson, pressansvarig, Nordiska Akvarellmuseet, på 0702 393 387 eller maila sofia.olofsson@akvarellmuseet.org. Pressvisning av utställningen hålls 9 februari 2018 kl 12.