Karin Svensson ny reklamansvarig på Nordiska Kompaniet.

Karin Svensson ny reklamansvarig på Nordiska Kompaniet.

Nordiska Kompaniet har utsett Karin Svensson som ny reklam- och kampanjansvarig. Karin kommer senast från Åhléns, där hon var ansvarig för Åhléns tre cityvaruhus i Stockholm, Göteborg och Malmö.

– Vi är glada för att välkomna Karin Svensson till NK. Karin har lång erfarenhet av att marknadsföra varuhus och att arbeta med starka varumärken. Hon blir en viktig del i arbetet med att förvalta och utveckla NK som de internationella modevarumärkenas främsta scen i Sverige, säger Daniel Stipich, marknadschef Nordiska Kompaniet.

– Det känns väldigt roligt och utmanande. NK är ett starkt varumärke med lång historia, som de flesta har en relation till och det delar många av de utmaningar jag har erfarenhet av. Jag ser väldigt mycket fram emot att ta mig an utmaningen, säger Karin Svensson, reklam- och kampanjansvarig på Nordiska Kompaniet.

Karin Svensson har under sina drygt åtta år på Åhléns bland annat arbetat med exklusiva lanseringar som Emma S och Lady Gaga, strategiska samarbeten som Guldknappen, marknadsföringen av Åhléns City, shoppingevent, lanseringen av en ny sajt, Åhléns Citymagasin till klubbkunder, turism, personal shopping etc. Innan Åhléns arbetade Karin med marknadsföring på VSM Group (Husqvarna symaskiner) både i USA och på huvudkontoret i Huskvarna. Hon är utbildad marknadsekonom vid universitetet i Lund och på Arizona State University, Phoenix, USA.

Nordiska Kompaniet grundades 1902 av Josef Sachs och består idag av två varuhus, ett i Stockholm och ett i Göteborg. Varumärket NK samt varuhusbyggnaderna i Stockholm och Göteborg ägs av börsnoterade Hufvudstaden AB. NK:s försäljning år 2012 uppgick till totalt 2,9 miljarder kronor och de båda varuhusen sysselsätter cirka 1200 personer. Varuhuset i Stockholm har en genomströmning av cirka 9,5 miljoner besökare årligen. Motsvarande siffra för Göteborg är 3 miljoner.