Från utställningen Hem och bostad. Foto: Karolina Kristensson

Hem och bostad

Från ett träskrin daterat 1562 till en stol av gummi från år 2000 - utställningen Hem och bostad spänner över närmare ett halvt millennium av möbler och inredning i Sverige. Varifrån kom influenserna? Hur har hantverket utvecklats? En möbelparad med tidstypiska föremål, samt flera återskapade hemmiljöer ger svar. Hem och bostad är en resa i form och färg genom tid och rum.

Kika in i en parstuga från tidigt 1700-tal. Gå vidare genom en paradsängkammare, så som den inreddes på Ulvsunda slott utanför Stockholm på 1670-talet. Stanna till utanför en del av bryggarbostaden på fjorton rum och två kök som stod klar på Södermalm i Stockholm på slutet av 1740-talet. Märk hur inredningen av vardagsrummet förändras från flerfamiljshuset från 1939, via 1958, till en lägenhet i ett nybyggt miljonprogramsområde från 1976.

Hem och bostad är en utställning som handlar om hur vi har bott och möblerat genom tiderna. Det är en utställning för både den kultur- och stilhistoriskt intresserade och för den som vill veta mer om färger, tekniker och material. Bland utställningens många föremål finns Axel Oxenstiernas stol från ca 1650, en miniatyrbyrå från ca 1750 som tillhört Gustav III som barn, Sacco-säcken från 1972 och lagerhyllan Ivar som fortfarande står stadigt i många svenska hem.

Utställningen Hem och bostad öppnade 22 maj 2014 och visas tills vidare.

Utställningsproducent

Amanda Creutzer