Årets bästa måltidslitteratur är utsedd!

Måltidsakademien har utsett Den svenska matsvampens historia: nedslag och utvikningar från 1600-talet till nutid av Anders Hirell (Carlsson bokförlag) till ”Årets bästa måltidslitteratur, alla kategorier”. Prisutdelningen skedde på Nordiska museet i Stockholm den 22 oktober.

Motiveringen löd:

"En svampkatekes för vår tid: vacker och underhållande med akademisk höjd. Anders Hirell ger matsvampen en genomlysning så komplett att den förutom alla tänkbara infallsvinklar även redogör för samtliga tidigare svampböcker!"

Boken vann också klassen Speciallitteratur – råvara. Form: Trygve Carlsson

Kvalitet och konkurrens fortsätter att öka bland kokböckerna när Årets Svenska Måltidslitteratur genomfördes för fjortonde året i rad. I år finns 363 titlar med i den katalog som Måltidsakademien ger ut över årets produktion, vilket gör att Sverige fortsätter att vara det land som ger ut flest kokböcker per capita.

Prisutdelningen skedde på Nordiska Museet i Stockholm och lockade en rad författare, förlagsfolk och matintresserade.Arrangemanget sker också i samarbete med The Gourmand World Cook Book Awards. Samtliga 37 pristagare finns på separat lista.

Måltidsakademiens biblioteksstiftelses jury har bestått av:

Christina Mattsson Juryordförande, styresman, Nordiska museet, Stockholm

Birgit Hemberg Matjournalist och författare, Stockholm

Jens Linder Journalist och kock, Stockholm

Christina Möller F.d. provkökschef, COOP, ledamot i Måltidsakademien, Stockholm

Dick Norberg Grafisk formgivare, Stockholm

Karsten Thurfjell Kulturjournalist SR, sekreterare i Måltidsakademiens biblioteksstiftelse, Stockholm

Bibliotekstiftelsens Carl Jan Granqvist, professor i Måltidskonst och Barbro Stanley, bibliotekarie är adjungerade.

Resultatet kommer att finnas på www.akademierna.se/maltidsakademien,

www.måltidslitteratur.se och på förlagens hemsidor.

Frågor besvaras av Barbro Stanley, barbrostanley@yahoo.se 070-554 41 63

MÅLTIDSAKADEMIENS BIBLIOTEKSSTIFTELSE