Bankett för ett ljusare museum är nominerad till Swedish Arts and Business Awards 2007

Nordiska museets jubileumsbankett har blivit nominerad till Swedish Arts and Business Awards 2007. Nomineringen innebär att projektet är ett av tio som har möjlighet att vinna i en av följande tävlingskategorier: Marknadsföring/Varumärkesbyggande, CSR-Corporate Social Responsibility, Personal/Human Resources, Produktutveckling och Kreativa höjdpriset. Bland vinnarna i de fyra kategorierna utses även vinnaren till Stora Kultur och Näringslivspriset. Den 8 juni, på dagen 100 år efter det att Nordiska museets byggnad på Djurgården invigdes, genomförde museet, som första kulturinstitution i Sverige och i egen regi, en stor välgörenhetsbankett. Målet med banketten var att samla in pengar till ett ljusare museum, närmare bestämt till en avancerad permanent ljussättning av den stora hallen. Museets hall är det största icke kyrkliga rummet i Sverige efter Globen. Den tillkom för att museets grundare Artur Hazelius ville ha en plats för stora fester och evenemang. "Det är tack vare de 450 betalande gästerna som vi till vintern äntligen kommer att få en avancerad ljussättning av vår vackra hall", säger Christina Mattsson, Nordiska museets styresman. "En vackrare belysning kommer att glädja alla våra besökare och förhöja våra evenemang." Swedish Arts and Business Awards 2007 delas ut av organisationen Kultur och Näringsliv. Vinnarna tillkännages vid en ceremoni på Vasamuseet måndagen den 26 november. För pressbilder, se Pressens sida på www.nordiskamuseet.se För mer information Christina Mattsson, 08-519 546 20, christina.mattsson@nordiskamuseet.se För pressbilder kontakta Petra Leinmark 08-519 546 03, petra.leinmark@nordiskamuseet.se