Bokrelease:  Allkonstnär i ”hemtrefnadens” tid. Lars Israel Wahlman som möbel- och inredningsarkitekt 1894–1917 av Johan Knutsson, foto Peter Segemark.

Bokrelease: Allkonstnär i ”hemtrefnadens” tid. Lars Israel Wahlman som möbel- och inredningsarkitekt 1894–1917 av Johan Knutsson, foto Peter Segemark.

Välkommen till release av boken Allkonstnär i ”hemtrefnadens” tid. Lars Israel Wahlman som möbel- och inredningsarkitekt 1894–1917. Författaren Johan Knutsson presenterar sin nya bok lördagen den 7 september 2013 kl 14 i kommunhuset Tjäderns entré, Hökargatan 6 i Hedemora. Fotograf Peter Segemark, mångårig medarbetare på Nordiska museet, medverkar också i presentationen.

I bokens centrum står arkitekten Lars Israel Wahlman (1870–1952). Han var en av de arkitekter som i början av 1900-talet förverkligade ett nytt villaideal, inspirationen kom både från England och från den svenska allmogekulturen. Wahlman föddes i Hedemora och han har också ritat flera byggnader i staden. Två välkända exempel är Varmbadhuset och Apoteksbyggnaden i Hedemora. De mest kända privatbostäderna är Trotzgården och Villa Trefnaden. Lars Israel Wahlman har även ritat möbler som Flintafabriken i Hedemora har tillverkat. I andra delar av Dalarna finns ett flertal byggnader signerade Wahlman.

Författaren Johan Knutsson är fil.dr i konstvetenskap och professor i möbelkultur vid Linköpings universitet (Carl Malmsten Furniture Studies) och Nordiska museet. Boken kommer att säljas till specialpris vid presentationen.

Bokreleasen genomförs i samarbete med föreningen Hantverk och Design i Hedemora och i samband med evenemangen Träffa Dalarna och Kulturnatten i Hedemora.

Pressbilder: www.nordiskamuseet.se/press

Mer information via Nordiska museets förlag:

Kristina Lund, tfn 08-519 547 03
Kristina.lund@nordiskamuseet.se