Christina Mattsson har utnämnts till kommendör av  Den Kungliga Norska Förtjänstorden

Christina Mattsson har utnämnts till kommendör av Den Kungliga Norska Förtjänstorden

H.M. Konungen av Norge har utnämnt Nordiska museets styresman Christina Mattsson till kommendör av den kungliga norska förtjänstorden för främjande av norsk kultur i Sverige. I sin motivering har det norska ordensrådet lagt särskild vikt vid att Christina Mattsson har gjort en ovärderlig insats för kultursamarbetet mellan Sverige och Norge genom sitt personliga engagemang i samband med återförandet av den norska föremålssamlingen och vid planeringen och genomförandet av den omfattande utställningen Norrmän och svenskar - 1814-2005 på Nordiska museet samt i arbetet som jurymedlem i Prins Eugens kulturpris. Motivering: H. M. Kongen har utnevnt svensk statsborger Christina Mattsson til Kommandør av Den Kongelige Norske Fortjenstorden for fremme av norsk kultur i Sverige. I sin begrunnelse har Ordensrådet lagt særlig vekt på at Mattsson har vært av uvurderlig betydning for kultursamarbeidet mellom Sverige og Norge gjennom hennes personlige engasjement knyttet til bl.a. tilbakeføringen til Norge og Norsk Folkemuseum av ett titusentalls kunstgjenstander og lignende fra hovedsakelig 1700/1800-tallet, ved planleggingen og gjennomføringen av den omfattende utstillingen "Nordmenn og svensker - 1814-2005 på Nordiska Museet, og ved arbeidet som jurymedlem i Prins Eugen Kulturpris. Besök gärna Pressens sida på www.nordiskamuseet.se för mer information om Christina Mattsson och pressbilder. Mer information Åsa Zäll, 08-519 546 04, 0733-82 82 18, asa.zall@nordiskamuseet.se Petra Leinmark, 08-519 546 03, 0708-83 89 98, petra.leinmark@nordiskamuseet.se