Glöm klappens innehåll – det är papperet som räknas!

Önskelistor och julklappsinköp i all ära, men är det bara insidan som räknas? Den vackra utsidan, som många omsorgsfullt lägger tid på och som ofta är ett konstverk i sig, glöms lätt bort i all julhets.

Nordiska museet hyllar i år julklappspapperet och visar en liten del av sin samling i en miniutställning i den traditionella julmontern. Här får du en glimt av julklappspapperets historia samt dess motiv och mönster mellan 1930 och 1990.

Visste du detta om julklappspapper?

Från ark till rulle

Mönstrat papper i ark, kallat fantasipapper, började tillverkas i slutet av 1800-talet av Papyrus i Mölndal. Det användes till bokomslag, omslagspapper, insidan av bokpärmar, kartonger, askar och mycket mer. Julmotiven började tryckas 1924 i fem-meters rullar.

Från enfärgat till julmönstrat
Speciellt julklappspapper sägs vara en norsk idé som introducerades till Sverige 1922 av Beda Hallberg, majblommans skapare. Hon administrerade försäljningen av norska julpappersark för att samla in pengar till barn med tuberkulos. Insamlingen pågick till 1934. Från 1924 såldes svenskttillverkat papper.

Från välgörenhet till kommers
Snart började julklappspapper även säljas kommersiellt. Det blev också ett led i marknadsföringen när varuhus och butikskedjor formgav egna julklappspapper med sitt företagsnamn.

Från konstnär till textildesigner
De första julklappspapperen ritades av konstnärer och ofta återanvändes motiven i flera år. Vid nytryck av klassiska motiv används idag vykort ritade av kända konstnärer. Dagens nya motiv formges ofta av textildesigners och motiven följer samma trender som tapeter, tyger och kläder.

Från skämtgåva till vackert paket
Ordet julklapp kommer från den skämtgåva som man kastade in anonymt hos en granne efter att ha klappat hårt på dörren. Skämtgåvan kunde vara en halmbock eller ett vedträ med en skämtsam och elak vers.

Numera läggs mycket möda på såväl innehåll som omslag. Det finns till och med kurser där man kan lära sig att slå in vackra paket och många butiker arbetar fram särskilda stilar med eget papper och styrda idéer om hur paketen ska slås in.

Från paket, via källsortering, till paket
Om julklappspapper sopsorteras återuppstår det som brun wellpapp, som sedan i sin tur kan återuppstå som nya kartonger vilka kan användas till nya paket.

Miniutställningen pågår 28/11-09 - 17/1-10.

Klicka här för att läsa om utställningen och ladda ner pressbilder.

För mer information om utställningen, kontakta
Rose Marie Almgren, Producent
tfn. 08-5195 46 15
e-post rose.marie.almgren@nordiskamuseet.se

Lena Kättström Höök, Intendent
tfn. 08-5195 46 48
e-post lena.kattstrom.hook@nordiskamuseet.se

För pressfrågor, kontakta
Sofia Sundkvist, Kommunikation och service
tfn. 08-519 546 03 | mob 0708-83 89 98
e-post sofia.sundkvist@nordiskamuseet.se

Läs mer om vad som händer på museet kring jul på www.nordiskamuseet.se/jul

Kommunikationer: Buss: 44, 47, 69 eller 76, t-bana till Karlaplan, färja till Allmänna gränd från Slussen.
Nordiska museet, Djurgårdsvägen 6-16, Box 27820, 115 93 Stockholm, 08-519 546 00 (växel), 08-519 545 80 (fax)