Inbjudan till pressträff torsdag 2 maj: Österbergska knivsmedjan kommer hem igen när Nordiska museet överlämnar den till Eskilstuna stadsmuseum

Den Österbergska knivsmedjan startades i Eskilstuna 1824 av Lars Gustav Österberg (1803-1864) och har gått i arv inom familjen Österberg i tre generationer. Smedjan har varit igång fram till siste ägaren, K Wilhelm Karlssons död 1940. I smedjan tillverkades nästan uteslutande fällknivar. 1895 skapade Carl Viktor Österberg den mest berömda modellen, Nr. 22, med ett knivblad av silver. Modellen kom att plagieras av ett flertal andra knivtillverkare.

Smedjan förvärvades av Nordiska museet 17 augusti 1942 och totalt finns 2040 inventarienummer registrerade för smedjan och dess tillhörande fasta och lösa inventarier. Allt ifrån verktyg till sågspån är bevarat och upptecknat. Efter dryga 70 år i Stockholm återvänder nu den Österbergska knivsmedjan till Eskilstuna.

Välkommen på pressträff i Eskilstuna torsdag 2/5 kl. 14.00

- Nils Mossberg, chef för arkiv och museer, Eskilstuna kommun, inleder.
- Susanna Janfalk, avdelningschef Samlingarna, Nordiska museet, berättar kort om knivsmedjan och överlämningen.
- Susanne Nickel, verksamhetsansvarig Eskilskällan, samlingar och arkiv, Eskilstuna kommun, packar upp kartonger med inventarier från Österbergska knivsmedjan.
- Tillfälle till frågor och fotografering, samt kaffe en trappa ner i stadsmuseets café.

Även Anne Andersson, föremålsantikvarie, Eskilstuna stadsmuseum, och Göran Hallgren, museitekniker och ansvarig för Eskilstuna stadsmuseums tekniska samling, finns på plats.

Tid: 2/5 kl. 14.00
Plats: I utställningen ”Knivar från Eskilstuna”, våning 2 på Eskilstuna stadsmuseum, Faktorigatan 4, Eskilstuna.

O.S.A. senast 2/5 kl 12
till asa.eriksson6@eskilstuna.se eller telefon 070-089 32 67

För mer information om smedjan kontakta

Susanna Janfalk, Avdelningschef Samlingarna, Nordiska museet
Tfn: 08-51 95 47 21
E-post: susanna.janfalk@nordiskamuseet.se

Åsa Eriksson, kommunikatör, kultur-och fritidsförvaltningen, Eskilstuna kommun
E-post: asa.eriksson6@eskilstuna.se

Nordiska museet grundades av Artur Hazelius 1872 och är idag Sveriges största kulturhistoriska museum. Museets viktigaste uppgifter är att samla, vårda och visa föremål och berättelser som speglar svenska trender och traditioner från 1500-talet fram till idag. I samlingarna finns över 1,5 miljoner föremål - det minsta en knappnål och det största, en brandbil.

Eskilstuna stadsmuseum har en bred och varierad verksamhet med tyngdpunkt på industrihistoria. Verksamheten finns på Faktoriholmarna, Rademachersmedjorna, Sörmlandsgården och Lagersbergs säteri och har fri entré. Eskilstuna stadsmuseum arbetar också med kulturmiljö- och byggnadsvård, dokumentationer och pedagogisk verksamhet. I museets samlingar finns omkring 60 000 föremål och 300 000 fotografier som speglar Eskilstunas historia.