Jordbrukets dag i helgen - Lördagen den 27 juni kl 10-16

I helgen är det återigen dags för Jordbrukets dag på Julita. Förutom sedvanlig premiering, uppvisning av lantbruksmaskiner och fårklippning, demoplöjning och slåtter med häst och vagn blir det många aktiviteter för barn och vuxna samt en stor marknad med lokala produkter.

På scenen tas årets tema Matglädje upp. Bland annat deltar Tommy Myllymäki, Julita Wärdshus, matpredikanten Anders Arnell och matproducenter från Sörmland i kliMATSAMTAL runt en tallrik mat. Dessutom delas utmärkelserna Årets sörmlandsbonde och LRF:s Silvergryta ut.

Med anledning av utställningen Traktorer med drag blir det Veterantraktordemonstration, 4-5 st gamla traktorer startas och körs, bland annat en Avance motorplog från 1917 (se bilden t.h.).

Att titta på under Jordbrukets dag finns även årets nya utställning Traktorer med drag. Här berättas om traktorers tekniska utveckling och veterantraktorer och redskap tillverkade mellan 1917 och 1960 visas. 199 sätt att fånga en råtta visas även i år liksom Fyra sekler, fyra årstider och Matlust. Dessutom öppnar i dagarna en inlånad utställning från Sörmlands museum, Kärlek, kor och gödselspridare, om två systrar som förverkligade sina drömmar om ett liv nära naturen.

Medarr: LRF och Länsstyrelsen.

Till programmet - Jordbrukets dag / nordiskamuseet.se/julita

För mer information, kontakta
Jan Pettersson, chef Julita gård, tfn 0150-48 75 02, 070-60 53 603, jan.pettersson@nordiskamuseet.se,
Gustav Olsson, utvecklingschef, tfn 0150-48 75 08, 0709-32 09 51, gustav.olsson@nordiskamuseet.se,

För utförlig information, kontakta Julita gård
tfn 0155-48 75 00, e-post julita@nordiskamuseet.se

KOMMANDE PROGRAM JULITA GÅRD, SOMMAREN 2009

JUNI
27/6 kl 10-16
Jordbrukets dag. Utdelning av priset Årets sörmlandsbonde och LRF:s Silvergryta. Rådgivning, marknadsstånd med lantbruksprodukter, musik m.m.
Ta båten till Tåkenön och gå på en visning av ön.
Program. Läs mer
Medarr: LRF och Länsstyrelsen

Pettson & Findus vid Pettsongården

Utställningarna Traktorer med drag, Fyra sekler, fyra årstider, Matlust och visningsladugården visas på lantbruksområdet. 199 sätt att fånga en råtta visas i Orangeriet.

JULI

Visning av Stora huset

Utställningarna Traktorer med drag, Fyra sekler, fyra årstider, Matlust och visningsladugården är öppna. 199 sätt att fånga en råtta visas i Orangeriet.

Dagligen kl 12-16
Träffa Pettson och Findus vid Pettsongården.

Vardagar kl 13-17
Skaparverkstad

5/7-5/8 Julitafestivalen - Internationell kammarmusikfestival
Klassisk musikfestival med internationella artister.
Medarr: Carl Pontén, Studiefrämjandet och Katrineholms Kommun.
Biljetter säljes på Katrineholms turistbyrå, tfn 0150-44 41 40, e-post turist@katrineholm.se.
För mer information och program, se www.julitafestivalen.nu.

AUGUSTI

20/6-2/8 kl 12-16
Pettson och Findus vid Pettsongården

SEPTEMBER

Lör-sön kl 11-16

Utställningen 199 sätt att fånga en råtta visas i Orangeriet

19-20/9 kl 10-16
Äppeldagar. Stor äppelutställning, information och sort-bestämning av äpplen och päron. Försäljning av växter, hantverk och matprodukter, skaparverkstad med äppeltema, häst och vagn. Äppelpajtävling. Fri entré för alla som tar med äppelpaj till tävlingen, föranmälan krävs. Anmälan t.o.m. fre 18/9 kl 12 på tfn 0150-48 75 00.