Lill- och megasamlare på Nordiska museet

Nordiska museet fortsätter 100-årsfirandet av museets byggnad med två nya samlarutställningar som öppnar 23/9. Utställningarna fokuserar på de små samlarna samt museernas samlande. Lillsamlaren & Megasamlaren - välkommen till pressvisning den 18/9 kl 15.00 Vet ej när mitt bollintresse började för jag har gillat bollar sedan jag var liten. Hade alltid en boll i handen och den släppte jag inte förrän jag somnade ... Nu har jag 138 bollar. Nicole 11 år. Även små har stora samlingar! 35 "lillsamlare" ställer ut bollar, clowner, kapsyler, kylskåpsmagneter, nyckelringar och mjukisdjur m.m. i utställningen Lillsamlaren. Den yngsta samlaren är 6 år och den äldsta 17. En balettsko använd av en sedan länge bortglömd dansös, en köksinredning från Töreboda i Västergötland och Astrid Lindgrens stenogramblock. Varför hamnade dessa saker i museernas samlingar? Vilka teorier har drivit samlandet? Och vad har föremålen för betydelse idag? Under våren och sommaren har svenska folkets privata samlingar med citronpressar, näsdukar, tändsticksaskar och pez-figurer visats i utställningen Storsamlaren. Utställningen Megasamlaren handlar om de ännu större samlarna, museerna. Program 18/9 kl. 15.00 Christina Mattsson, Nordiska museets styresman inleder Johan Knutsson, ansvarig för Megasamlaren, och Lena Palmqvist, ansvarig för Lillsamlaren, berättar kort om utställningarna Två av "lillsamlarna" finns på plats Tid: 18/9 kl. 15.00 Plats: I museets stora hall Ingång: Stora porten Kaffe/te och tårta serveras från kl. 14.30 O.S.A. senast 17/9 till Petra Leinmark 08-519 546 03, petra.leinmark@nordiskamuseet.se Vernissageackreditering, Lillsamlaren 22/9 Utställningen Lillsamlaren öppnar för allmänheten söndagen den 23/9-07. Vid vernissagen lördagen den 22/9 kl. 15-17 närvarar flera av "lillsamlarna". Utställningen invigs av Eva Funck från Evas funkarprogram. Vill du närvara vid vernissagen? Ring eller mejla Petra Leinmark, 08-519 546 03, e-post petra.leinmark@nordiskamuseet.se Bildtext: Herta 12 år samlar på giraffer. Hon har 82 stycken och de flesta av dem visas i utställningen Lillsamlaren. Foto: Mats Landin,©Nordiska museet. Lillsamlaren öppnar 23/9 och pågår t.o.m. 13/1-08. Megasamlaren öppnar 23/9 och pågår t.o.m. 24/2-08. Besök gärna Pressens sida på museets hemsida www.nordiskamuseet.se för mer information om utställningarna och pressbilder. För mer information om utställningarna Utställningsansvarig, Lillsamlaren: Lena Palmqvist, 08-519 546 50, lena.palmqvist@nordiskamuseet.se Utställningsansvarig, Megasamlaren: Johan Knutsson, 08-519 546 39, johan.knutsson@nordiskamuseet.se För pressinformation och pressbilder Petra Leinmark, 08-519 546 03, e-post petra.leinmark@nordiskamuseet.se Hanna Ljungman, 08-519 546 74, e-post hanna.ljungman@nordiskamuseet.se