Liv i Sverige. Varje liv är värt att skildra.

Ett seminarium om en bok 19/11

Det är ju inte jag som gjort fel heter en alldeles ny antologi som föreningen Liv i Sverige har sammanställt. I den berättar 14 personer med egna ord om sina upplevelser från barnhem och fosterhem. I samband med att boken lanseras inbjuder nu Stiftelsen Allmänna Barnhuset i samarbete med Liv i Sverige och Nordiska museet till ett heldagsseminarium den 19/11. Syftet är att ur olika perspektiv belysa det sociala omhändertagandet av barn, tidigare och idag. Vi hoppas att seminariet ska bidra till att framtidens barnhems- och familjehemsplaceringar blir så bra som möjligt.

Boken - en antologi
"Det är ju inte jag som gjort fel" - var det många som sa när de hörde av sig, efter att ha sett Liv i Sveriges efterlysning av berättelser från människor med egna erfarenheter av barnhems- eller fosterhemsboende. I boken berättar de om sina egna upplevelser. Det är starka skildringar, de flesta är tunga och innehåller svåra upplevelser av övergrepp på alla tänkbara plan. Andra berättar med värme om sina nya familjer och den räddning det innebar att få komma till ett nytt hem. Antologin släpps den 19 november och ges ut av föreningen Liv i Sverige i samarbete med Nordiska museet.

Välkommen att delta på pressvisningen för boken och på seminariet

Pressvisning för boken 19/11 kl 9.00
Plats: Nordiska museets samlingssal
Ingång: Stora porten. Öppnar 8.45.
Deltar i pressvisningen gör: Christian Richette, Nordiska museet, Ingrid Sjökvist, projektledare Liv i Sverige, Ingela Thalén, ordf. för Stiftelsen Allmänna barnhuset, Bodil Långberg, kanslichef, Stiftelsen Allmänna Barnhuset, Göran Johansson, särskild utredare för Utredningen om vanvård i den sociala barnavården och två som skrivit i antologin, Lena Stenqvist och Agneta Norlin.
9.30 kaffe i restaurangen tillsammmans med övriga seminariedeltagare.

O.S.A. senast 18/11 till karl.thorson@nordiskamuseet.se

Seminarium 19/11 kl 9.30-16
Ur seminarieprogrammet - se även pdf.
10.00-10.10 Ingela Thalén, ordf. för Stiftelsen Allmänna barnhuset hälsar välkommen
10.10-10.30 Maria Larsson, Äldre- och folkhälsominister, inleder
10.30-10.50 Ingrid Sjökvist från Liv i Sverige och redaktör berättar om projektet och Christian Richette från Nordiska museets arkiv berättar om museets minnesinsamlingar
14.50-15.10 Margareta Johansson om resultat från Barnuppdraget om socialtjänstens arbete med familjehemsvården
15.10-15.30 Göran Johansson, om Utredningen om vanvård i den sociala barnavården - en svensk sanningskommission?
Om seminariet, program i pdf

O.S.A. senast 14/11 till info@allmannabarnhuset.se (ingen kostnad för dig som är journalist)

Välkommen!

www.livisverige.org
www.allmannabarnhuset.se
Arkivet på www.nordiskamuseet.se

För mer information om seminariet:
Christian Richette, 08-519 545 37, 0733-48 05 20, christian.richette@nordiskamuseet.se,
Eva Windelhed, 0768-60 48 47, eva.windelhed@allmannabarnhuset.se,
Ingrid Sjökvist, 08-550 164 75, 070-542 4207, projektledare Liv i Sverige, livisverige@livisverige.org

Presskontakt, Nordiska museet
Karl Thorson, karl.thorson@nordiskamuseet.se, 08-519 546 74.