Minnen av Lappland på samernas nationaldag

Minnen av Lappland på samernas nationaldag

På samernas nationaldag, 6 februari, öppnar Nordiska museet en utställning med femton målningar av den danska konstnären Emilie Demant Hatt. År 1904 reste hon tillsammans med sin syster till de nordligaste samiska områdena i Sverige och Norge, och tre år senare levde hon under närmare ett år med nomadiserande samiska familjer. Emilie Demant Hatt fascinerades av den samiska kulturen och under andra halvan av 1930-talet påbörjade hon en svit av oljemålningar med motiv från Lappland. Det är inte etnografiskt beskrivande målningar, utan snarare minnesbilder och intryck från hennes tid med samerna.

Emilie Demant Hatt

Emilie Demant Hatt (1873-1958) föddes i Selde på Jylland. Sin konstnärliga utbildning fick hon vid Konstakademiens Konstskola för kvinnor i Köpenhamn. Efter sina resor i de nordsamiska områdena i Norge och Sverige publicerade hon 1913 sina iakttagelser och upplevelser i boken Med lapperne i højfjeldet. 1922 gavs boken Ved ilden ut, en samling samiska berättelser och sägner illustrerade med Emilies linoleumtryck.

Med skildringar i ord och bild riktade hon samtidens uppmärksamhet mot samisk kultur och tradition men också mot samernas trängda situation och brist på rättigheter.

Utställningen Minnen av Lappland – målningar av Emilie Demant Hatt öppnar den 6/2 2014.

Projektledare för utställningen

Cecilia Wallquist
cecilia.wallquist@nordiskamuseet.se

Innehållsansvarig

Cecilia Hammarlund Larsson
Cecilia.Hammarlund-Larsson@nordiskamuseet.se

Lisa Ringsby
lisa.ringsby@nordiskamuseet.se

Samisk historia och kultur på Nordiska museet

Samerna, som är ett av världens urfolk, levde ursprungligen i Sápmi – Sameland där de försörjde sig på jakt, fiske och renskötsel. Numera bor samer på många platser och arbetar i alla slags yrken. I Nordiska museet finns ett omfattande material för den som är intresserad av samisk kultur och historia – i arkiv och bildsamlingar, bibliotek och föremålsmagasin, samt i utställningen Sápmi, som berättar om samernas identitet, historia och framtid i Sverige.

Samernas nationaldag 6 februari

Datumet för samernas nationaldag är valt till minne av det första samiska landsmötet 1917, som hölls i Trondheim, Norge. Den samiska nationaldagen samlar alla med samiskt ursprung, oavsett nationalitet. Samernas nationaldag uppmärksammas på olika sätt. I Sverige är den sedan några år tillbaka flaggdag, då de fyra samiska färgerna kan ses hos både samiska föreningar och utanför kommunala och andra offentliga byggnader.