Nordiska museet och Sveriges hembygdsförbund vill höra om platserna som berör

Nordiska museet och Sveriges hembygdsförbund vill höra om platserna som berör

Caféet vid hörnet på småstadstorget, stranden på ön Lesbos i Grekland eller kompisens Minecraft-server. En mötesplats är inte bara geografi, det är en plats för minnen och berättelser – en plats för människor. Under 2016 bjuder Nordiska museet och Sveriges Hembygdsförbund in alla att bidra med sina berättelser i insamlingsprojektet Mötesplatser.

Under 2016 fyller Sveriges Hembygdsförbund 100 år, och som en del i firandet genomförs insamlingsprojektet Mötesplatser tillsammans med Nordiska museet.

Insamlingen blir en del av jubileumsårets fokus på berättande och syftar till att dokumentera samtiden genom de platser som berör och påverkar oss, men också hur platserna har förändrats genom historien.

–Projektet om Mötesplatser är en del av Nordiska museets ständiga arbete med att dokumentera en samtidsbild av Sverige. I takt med att samhället förändras och utvecklas blir vikten av att samla in den här typen av berättelser allt viktigare, säger Sanne Houby-Nielsen, styresman på Nordiska museet.

Insamlingen sker på www.minnen.se , en ny plattform för museer att samla in personliga berättelser till sina samlingar. Vem som helst kan hjälpa till genom att bidra med sitt minne på temat Mötesplatser. ett insamlingstema. Insamlingen är ett samarbete mellan Nordiska museet och Sveriges Hembygdsförbund.

–Berättelser utgör själen och hjärtat i vår stora folkrörelse. Nu vill vi samla berättelser om platser där människor möts idag. De här platserna är viktiga för oss som individer men också för den sociala gemenskapen, säger Jan Nordwall, generalsekreterare för Sveriges hembygdsförbund.

Insamlingsprojektet tar officiellt avstamp med en egen berättardag under Världsberättardagen 20 mars på Nordiska museet. Maria Lundqvist, skådespelerska, Mustafa Can, journalist, och Pelle Olsson, författare och muntlig berättare, är några av de personer som bidrar med sina berättelser. Dessutom finns flera möjligheter att själv berätta, antingen på en scen eller i workshops.

Genom Stora berättardagen hoppas Nordiska museet och Sveriges Hembygdsförbund kunna inspirera och uppmuntra till eget berättande, gärna i insamlingsprojektet Mötesplatser.

Stora berättardagen föregås av ett seminarium den 18 mars med föreläsningar om betydelsen av berättelser för att förstå vår samtid. Under dagen deltar bland andra Dagens Nyheter med projektet Refugee Sweden och Migrationsverket med ett nytt projekt om personliga berättelser i flyktingstatistikens spår.

Fakta om insamlingar och minnen.se

Nordiska museet har i över 100 år samlat in vardagliga berättelser om liv och arbete i Sverige. Berättelserna utgör en viktig del av vår gemensamma minnesbank och är viktiga tidsdokument för att vi ska kunna tolka dåtiden och förstå samtiden.

För att underlätta för alla att lämna sin berättelse har Nordiska museet i samverkan med Sveriges Hembygdsförbund och KulturIT utvecklat en digital insamlingstjänst som heter minnen.se. Insamlingstjänsten ska kunna användas av museer och kulturarvsinstitutioner för att arbeta med digital insamling av det immateriella kulturarvet.

Niklas Alicki, presskontakt Nordiska museet
niklas.alicki@nordiskamuseet.se