Pressinbjudan: Från snörliv till solliv - Kvinnors friluftskläder 1880-1940

Pressinbjudan: Från snörliv till solliv - Kvinnors friluftskläder 1880-1940

Från snörliv till solliv - Kvinnors friluftskläder 1880-1940

Den 8 mars 2013 öppnar Nordiska museet en utställning om kvinnors friluftskläder. Den handlar om åren 1880–1940 - en omvälvande tid som har påverkat hur kvinnor klätt sig för, och utövat, sport och friluftsliv.

I utställningen visas ett sjuttiotal friluftsplagg ur Nordiska museets samlingar. Här syns kjolar, byxor, tröjor och vantar, solkläder, cykeldräkter, shorts och overaller, plagg som använts vid skridsko- och skidåkning, till bad, sol och semester. Dessutom visas en bildkavalkad av friluftsklädda kvinnor.

Med utgångspunkt i några av de plagg som visas presenteras sex kvinnor lite närmare. De kortfattade porträtten ger en spännande inblick i några namngivna kvinnors friluftsliv.

Plagg som bär på spännande berättelser

Längtan efter frihet och frisk luft har lockat ut kvinnor till friluftsliv sedan slutet av 1800-talet. Ännu vid sekelskiftet 1900 var kvinnor från alla samhällsklasser klädda i fotsida kjolar och hårt snörda midjor. Bara fyrtio år senare kunde de vintersporta i långbyxor och mjuk ylletröja eller cykla i shorts och solliv. Plötsligt gick det an med bara ben och djupt ringad rygg.

Det växande industrisamhället, arbetarrörelsen, kvinnorörelsen, första världskriget och de nya folkhemsidealen bidrog till förändringen. Det gjorde också sport och friluftsliv.

Välkommen på pressvisning onsdag 6/3 kl. 15.00

- Christina Mattsson, Nordiska museets styresman, inleder

- Sakkunnig för utställningen finns på plats

Vi bjuder på kaffe och kakor

Tid: 6/3 kl. 15.00

Plats: Galleriet på plan 3, brevid Textilgalleriet

Ingång: Stora porten

O.S.A. senast 5/3

till lisa.ringsby@nordiskamuseet.se eller tfn 08-519 546 74.

Vill du komma på vernissagen den 8/3 kl. 16? Hör av dig till lisa.ringsby@nordiskamuseet.se senast 6/3.

Utställningen Från snörliv till solliv – Kvinnors friluftskläder 1880–1940 öppnar 8 mars 2013 och pågår t.o.m. 1 december 2013.

Till pressens sida

Lisa Ringsby, presskontakt

Tfn: 08-519 546 74 (även mobil)

lisa.ringsby@nordiskamuseet.se