Pressinbjudan: Modeinstallation med klänningar av papper. ICON DRESSED visas på Nordiska museet

Det kraftiga pappret i klänningarna har en porslinsaktig lyster och är bearbetat för att vara följbart och passa på dockorna. Blommorna i mönstret är hämtade från det kända bildverket Flora Danica (1761-1883) och guldkanten från servisen Flora Danica, tillverkad av Royal Scandinavia i Köpenhamn.
Klänning 1950-tal. Foto: ©Roberto Fortuna

ICON DRESSED - A Fashion Installation
Fjorton dockor klädda i pappersklänningar och med tidstypiska frisyrer står utspridda i utställnings-rummet. På väggarna visas bilder av klänningarna på levande modeller. Bilderna är tagna med en lenticular lins som skapar en tredimensionell känsla när besökaren rör sig i rummet. I bakgrunden hörs musik med stråkar, dragspel och saxofon - specialkomponerad för utställningen av den norske kompositören Torben Snekkestad. Utställningen öppnar för allmänheten lördagen den 25 oktober.

ICON DRESSED är en installation som på samma gång är mode, design och konst skapad av den danskholländska designerna Annetter Meyer. Installationen gör nedslag i dammodet under de senaste 200 åren. Annette har tidigare ställt ut sitt projekt BODYWRAPPInc i New York, Tokyo och Rotterdam. Där betonade hon relationen förpackning-konsumtion-mode. ICON DRESSED är en sorts fortsättning på det projektet men med fokus på modets ikonografi.

Pressvisning 22/10 kl 15.00
Plats: Nordiska museet, södra hallen
Ingång: Stora porten
Nordiska museets styresman Christina Mattsson hälsar välkommen och inleder.
Designern Annette Meyer visar utställningen och berättar sina tankar bakom den.

Vi bjuder på kaffe med något till.

Välkommen!

O.S.A. senast 21/10 till petra.leinmark@nordiskamuseet.se

För mer information om utställningen:
Maria Regazzoni Rapp, 08-519 546 81, maria.regazzoni.rapp@nordiskamuseet.se

Kan du inte komma till pressvisningen?
Möjlighet finns att intervjua Annette när hon packar upp dockorna i utställningsrummet. Ring 08-519 546 03 för mer info.

Besök gärna Pressens sida
Pressens sida

För ytterligare information
petra.leinmark@nordiskamuseet.se, 08-519 546 03 eller karl.thorson@nordiskamuseet.se, 08-519 546 74