Pressvisning 20/5: Hem och bostad - en utställning om närmare ett halvt millennium av möbler och inredning i Sverige

Hem och bostad
Från ett träskrin daterat 1562 till en stol av gummi från år 2000 - utställningen Hem och bostad spänner över närmare ett halvt millennium av möbler och inredning i Sverige. Varifrån kom influenserna? Hur har hantverket utvecklats? En möbelparad med tidstypiska föremål, samt flera återskapade hemmiljöer ger svar. Hem och bostad är en resa i form och färg genom tid och rum.

Kika in i en parstuga från tidigt 1700-tal. Gå vidare genom en paradsängkammare, så som den inreddes på Ulvsunda slott utanför Stockholm på 1670-talet. Stanna till utanför en del av bryggarbostaden på fjorton rum och två kök som stod klar på Södermalm i Stockholm på slutet av 1740-talet. Märk hur inredningen av vardagsrummet förändras från flerfamiljshuset från 1939, via 1958, till en lägenhet i ett nybyggt miljonprogramsområde från 1976.

Hem och bostad är en utställning som handlar om hur vi har bott och möblerat genom tiderna. Det är en utställning för både den kultur- och stilhistoriskt intresserade och för den som vill veta mer om färger, tekniker och material. Bland utställningens många föremål finns Axel Oxenstiernas stol från ca 1650, en miniatyrbyrå från ca 1750 som tillhört Gustav III som barn, Sacco-säcken från 1972 och lagerhyllan Ivar som fortfarande står stadigt i många svenska hem.

Utställningen Hem och bostad öppnar 22 maj 2014 och visas tills vidare.

Välkommen på pressvisning tisdag 20/5 kl. 15.00

- Christina Mattsson, Nordiska museets styresman, inleder.
-  På plats finns utställningens producent Amanda Creutzer och sakkunnig intendent Anna Womack.

Vi bjuder på kaffe och kaka.

Tid: Tisdag 20/5 kl. 15.00.
Plats: Utställningslokalen på plan 4, Nordiska museet.

O.S.A. senast onsdag 14/5
till lisa.ringsby@nordiskamuseet.se eller telefon 08-519 546 74

Utställningsproducent
Amanda Creutzer
amanda.creutzer@nordiskamuseet.se

Ämnesansvarig
Anna Womack, intendent
anna.womack@nordiskamuseet.se

Lisa Ringsby
lisa.ringsby@nordiskamuseet.se

Fler pressbilder finns här

Boende på Nordiska museet
Hur vi bor och möblerar våra hem är ett av Nordiska museets kärnområden. Museet har en av Sveriges största samlingar av möbler, husgeråd, tapeter och hemtextilier - föremål som visar vad som varit nytt och modernt eller vanligt och vardagligt hemma från 1500-talet fram till i dag.

Genom utställningar som Dukade bord, Folkkonst och fotoserien Folkhemmets rum samt miljöer som Lekstugan – om livet på landet på 1890-talet och Folkhemslägenheten – en hemmiljö från slutet av 1940-talet, visar museet på olika former av boende genom olika tider. Museet öppnar också bokstavligen dörren till bevarade hemmiljöer i samband med guidade visningar på Tyresö slott, Svindersvik och Julita gård.

Nordiska museets förlag ger ut en mängd litteratur på temat. På senare tid exempelvis bokserien Folkhemmets rum, Allkonstnär i ”hemtrefnadens” tid av Johan Knutsson, samt Bygga och bo – Nordiska museets och Skansens årsbok 2013. I Nordiska museets butik finns ett stort sortiment för den inredningsintresserade. En unik produkt är krukan av grönglaserat lergods med maskaroner – framtagen efter ett original från 1800-talets första hälft, ur Nordiska museets samlingar.

Förr: Svensk bostad och Möblerade rum. Nu: Hem och bostad.
Den som besökt Nordiska museets tidigare utställningar Svensk bostad och Möblerade rum kommer att känna igen sig i delar av den nya utställningen Hem och bostad. Före detta Svensk bostad har genomgått en större omarbetning där parstugan, paradsängkammaren och bryggarbostaden finns kvar, men där resten av utställningen är ny. Nordiska museet visar nu fler möbler och föremål än tidigare och besökaren kan följa en tidslinje som börjar på 1600-talet och fortsätter fram till mitten av 1800-talet, där den tidigare utställningen Möblerade rum tar vid. Möblerade rum finns kvar i närmast oförändrat skick och visar tiden från mitten av 1800-talet fram till år 2000, vilket gör att den nya utställningen Hem och bostad spänner över närmare ett halvt millennium av möbler och inredning i Sverige.