Varför blev det sällan sopor förr? Inbjudan till pressfukost av utställningen SOPOR

Varje dag när vi bär hem våra matkassar - eller något annat vi köpt - bär vi hem blivande sopor. Nästan allt vi köper finns i förpackningar som måste sorteras och återvinnas eller slängas. Idag i Sverige alstrar du som privatperson nästan ett halvt ton sopor per år. För 100 år sedan var samma siffra ca 30 kg per person. Även mat slängs; en tredjedel av all mat vi köper, ungefär 5 kg per vecka, slängs i ett svenskt villahushåll.

Sopor
är en tankeväckande utställning om att spara och slänga, om vad sopor egentligen är och vad vi känner inför dem - om nostalgi, osäkerhet, våndor och motvilja. Och om hur det var för länge sen, när nästan ingenting blev sopor.

Utställningen handlar om vårt förhållande till sopor, våra känslor inför dem. Här berättas om sophanteringens historia och om den tid då återbruk var självklart, då allt togs tillvara och inget gick till spillo. Matrester gavs till grisen och det lappades och lagades. Väldigt nötta kläder blev isolering i golv eller väggar och gamla tygrester blev lump eller trasmattor. I alla tider har det även funnits människor som tvingats leva av vad andra ratat – också detta berörs i utställningen.

Utställningen Sopor visas 18/2-11 - 25/9-11.

Välkommen till pressfrukost

Tid: 17/2 kl 09.00-10.00
Plats: Nordiska museet, södra hallen
Ingång: via Stora porten. Frukost serveras från kl 8.30.

Program
Christina Mattsson, Nordiska museets styresman hälsar välkommen och samtalar med
- producent Lena Landerberg om innehållet i utställningen.
- etnolog Erik Ottoson om de fotografier och intervjuer med privatpersoner och yrkesmän som hanterar andras sopor som visas i utställningen.

Därefter finns innehållsansvarige Maria Perers och övriga i utställningen och visar och svarar på frågor. På plats finns även utställningens formgivare Samir Alj Fält.

O.S.A. senast 16/2 till
petra.leinmark@nordiskamuseet.se

Varmt välkommen!

För ackreditering till vernissagen
samma kväll kl 18, ring Petra Leinmark,
08-519 546 03, 0708-83 89 98 eller mejla petra.leinmark@nordiskamuseet.se

För mer information om utställningen SOPOR

SOPOR - till pressbilderna

Lena Landerberg, utställningsproducent
E-post lena.landerberg@nordiskamuseet.se
Tfn 08-519 545 70

Maria Perers, innehållsansvarig
E-post maria.perers@nordiskamuseet.se
Tfn 08-519 546 39

För pressinformation
Petra Leinmark
E-post petra.leinmark@nordiskamuseet.se
Tel 08-519 546 03, 0708-83 89 98

Nordiska museet samlar på saker som annars kanske hade blivit sopor. Sakerna är minnen som berättar om hur vi levt och bott i Sverige från 1500-talet fram till idag.
Nordiska museet är Sveriges största kulturhistoriska museum. I samlingarna finns över 1,5 miljoner föremål - det minsta en knappnål och det största, en brandbil. Läs mer om varför Nordiska museet samlar på saker