15 finalister klara för Plastovationer Awards 2014

15 finalister klara för Plastovationer Awards 2014

Nu har juryn utsett de finalister som ska slåss om Plastovationer Awards på Elmia Subcontractor den 11 november. Det är totalt femton företag från hela landet som tävlar i fem olika kategorier.

Plastovationer Awards uppmärksammar innovationer inom svensk och skandinavisk plastbearbetande industri. Tävlingen arrangeras av tidningen Plastforum i samarbete med Elmia Subcontractor, SPIF och IKEM.

– Det blir en mycket spännande final med produkter och företag som utmärkt sig under 2014. Det är ett brett spektrum av bidrag - från produkter med tydlig design till tillverkande företag som nått långt inom energieffektivisering, säger Martin Dyberg, chefredaktör för Plastforum.

Årets finalister är:

• xBalance - protesfot i komposit, Lindhe Xtend
  • Kompositkloss, VIDA Packaging
  • Komposit av naturfiber och kolfiber, Trifilon
  • Låsbart cykelkorgslock i PP, LOCgear
  • SASA - Saddle bucket, Plastex
  • Sträckfilmen Doxess, Doxa Plast
  • Emballator Lagan Plast
  • AD-Plast
  • Polykemi
  • Kabelvinda i WEEEBR-plast, AxjoPlastic/Erik Stenvall/Sandra Tostar
  • SNAPP - kabelskyddsrör i återvunnen plast, Snapp of Sweden
  • Plastpåsen TrioBioMarine, Ekmans Jönköping/Trioplast
  • Miljöspont, Aqvis Miljö
  • Musselburk, ICA Sverige
  • Ställningstrall, Octaflex

Fakta om tävlingen:

Plastovationer vill genom sin årliga premiering av branschernas främsta innovationer, uppmärksamma svensk och skandinavisk plastbearbetande industri som en av den absolut främsta.

Tävlingen arrangeras av tidningen Plastforum i samarbete med Elmia Subcontractor, Svensk Plastindustriförening, SPIF, och Innovations- och kemiindustrierna i Sverige, IKEM, och belönar alla delar av plast-, gummi-, och kompositindustrin.

En oberoende jury bestående av representanter från tidningen Plastforum och branschen, utser en vinnare i varje kategori.

2014 tävlar företag om ära och pris i följande kategorier:

• Plastovationer
  • Plastovationer Miljö
  • Plastovationer Komposit
  • Plastovationer Energieffektivisering
  • Plastovationer Design/Produktutveckling

Prisutdelningen och offentliggörande av vinnarna sker på Elmia Subcontractor i Jönköping den 11 november kl. 14.00.

För mer information besök www.plastovationer.se

Plastforum är en del av Mentor Communications. Det är Skandinaviens ledande leverantör av branschinriktad information mellan företag. Mentor besitter unik kompetens när det gäller att samla in, analysera, värdera, kommentera och sprida kvalificerad branschinformation till beslutsfattare i näringsliv och förvaltning.