Carlsberg och Årets Servitör i treårigt samarbete

Carlsberg och Årets Servitör i treårigt samarbete

I veckan blev det klart att Carlsberg Sverige fortsätter sitt engagemang som huvudpartner i tävlingen Årets Servitör.

– Servitören har en nyckelroll i gästens upplevelse är knappast någon överdrift. Att vi nu kan vara med och uppmärksamma Sveriges servitörer känns riktigt inspirerande, säger Henric Byström på Carlsberg.

Tävlingen Årets Servitör arrangeras av branschtidningen RS – Restauranger & Storkök i samarbete med bland annat Grythytte Akademi och Restaurangakademien. Syftet med tävlingen är att höja statusen för Sveriges matsalsproffs genom att ge dem ett eget mästerskap med krav på hög kunskapsnivå och yrkesskicklighet.

– Vi är mycket glada över att Carlsberg valt att arbeta långsiktigt med Årets Servitör, det garanterar tävlingens stabilitet och ger oss möjlighet att utveckla den ytterligare i framtiden, säger Lena Ilkjaer, chefredaktör för RS – Restauranger & Storkök.

Samarbetet mellan Carlsberg och Årets Servitör inleddes 2011, men bryggeriet har historiskt sett stöttat serveringsyrket i och med engagemanget i tävlingen Guldbrickan som genomfördes för sista gången år 2000.

– Som ledande bryggeri arbetar vi långsiktigt för en bättre ölupplevelse i alla led och att servitören har en nyckelroll i gästens upplevelse är knappast någon överdrift. Att vi nu kan vara med och uppmärksamma Sveriges servitörer känns riktigt inspirerande, säger Henric Byström, Head of Public Relations på Carlsberg.

Årets Servitör 2012 genomförs den 5 november i år på Cirkus i Stockholm.

Under tävlingen delar Carlsberg ut sitt nyinstiftade pris Årets Ölutvecklare som ska främja en person, företag eller organisation som aktivt arbetar för att på ett inspirerande och engagerande sätt utveckla den svenska ölkulturen.

- Varje dag finns det några som gör det där lilla extra för öl - som utvecklar, förnyar och förändrar hur vi ser och tänker på öl. Det vill vi uppmärksamma och premiera och därför har vi instiftade vi Årets Ölutvecklare i fjol, säger Henric Byström.

Efter finalen av Årets Servitör genomförs RS evenemang Restauranggalan för femte gången.

Läs mer om tävlingen på www.aretsservitor.se

Juryn för Årets Servitör 2012 består av: Bicke Naglo, Restaurang Naglo • Maria Edblad Rogell, konsultMER • Annelie Öster, Hotell & Reseverket, Grythytte akademis representant • Jens Dolk, journalist • Björn Persson, Kock & Vin • Agneta Green, Oaxen • Cecilia Wiik Lundström, Lux • Anna Martinsson, F12 • Jon Lacotte, Frantzén/Lindeberg • Daniella Illerbrand, Mathias Dahlgren • Linda Stensen, Esperanto • Michaela Boson, Pontus! • Peter Halldén, Thörnströms Kök • Maria Persson, Kock & Vin • Linda Råsberg, Fond • Johan Damgaard, Johan & Nyström • Marie Ringström, Restaurangakademien • Martin Bergqvist, Sveriges Bartenders Gille • Karina Tholin, Sommelierföreningen • Andres Basile Leon, Liquid Management • Ludvig Jureskog, vinnare Årets Servitör.11.

Kontakter:

Lena Ilkjaer, chefredaktör RS - Restauranger & Storkök, Direkt: 08 670 41 26, Mobil: 070-774 51 94, lena.ilkjaer@mentoronline.se

Henric Byström, Head of Public Relations, Carlsberg Sverige, Direkt: 08 757 70 84, Mobil: 070 483 05 48, henric.bystrom@carlsberg.se

Malin Looft Nyquist, projekledare Årets Servitörm Direkt 08 670 41 19, Mobil 073 682 53 19, malin.l@mentoronline.se

Tidningen RS – Restauranger & Storkök är en del av Mentor Communications AB. Mentor Communications AB är ett helägt dotterbolag inom Mentor Onlinekoncernen. Mentor Online AB är Skandinaviens ledande leverantör av branschinriktad information mellan företag. Mentor besitter unik kompetens när det gäller att samla in, analysera, värdera, kommentera och sprida kvalificerad branschinformation till beslutsfattare i näringsliv och förvaltning.