Josef Hakimi från Leksand tävlar i Pizza EM

Josef Hakimi från Leksand tävlar i Pizza EM

Josef Hakimi från restaurang Bosporen i Leksand som i våras blev nordisk mästare i pizza åker till Barcelona för att tävla i Pizza EM den 20 oktober. Under torsdagen den 16 oktober håller han öppet hus för journalister.

Josef Hakimi arbetade tidigare som civilingenjör på Ericson. Parallellt extraknäckte han som pizzabagare på helgerna. För två år sedan tävlade han i pizza-NM för första gången med vegetarisk "Pizza de salute" som fortfarande går att beställa på hans restaurang. Det har hänt en hel del på pizzafronten under de tio år som Josef har varit i branschen på heltid, anser han.

»Det är mycket större variation i utbudet idag med fler hälsosamma alternativ. Pizza-NM har bidragit mycket till den utvecklingen och har verkligen hjälpt till att höja statusen för pizza«.

Under årets mästerskap valde han en annan väg. Hans skapelse som kallas "Pizza a la duck" består av en ekologisk botten på dinkelmjöl och vetekli toppat med ekologisk tomatsås, mozzarella, kantareller, specialtillagad ankbröstfilé, röd mangold och black currantsås. En pizza som han tar med sig till EM i Barcelona om några dagar.

»Inspirationen till min pizza fick jag från en rätt med anka jag hade på menyn. Och eftersom jag gillar att experimentera tänkte jag, varför inte anka på en pizza? Sedan värnar jag om miljön och använder gärna ekologiska råvaror«, berättar Josef.

För de som är intresserade av att provsmaka hans mästarrätt håller Josef Hakimi öppet hus för journalister den 16 oktober på Restaurang Bosporen i Leksand med start kl 14.30. Kontakta Josef för intervju och bokning av plats på tel 0707-790464.

För högupplösliga bilder och information kring Pizza NM och EM i Pizza kontakta David Khabbazi via david.k@mentoronline eller på tel 0736-825381

Pizza-NM arrangeras varje år av tidningen Fast Food. Tanken med tävlingen är att höja nivån på pizzanäringen och visa att pizza kan vara både hälsosamt och gott samtidigt som det bidrar till kreativitet och sprider nyskapande. Tidningen Fast Food är en del av Mentor Communications AB.

Mentor Communications AB är ett helägt dotterbolag inom Mentor Onlinekoncernen. Mentor Online AB är Skandinaviens ledande leverantör av branschinriktad information mellan företag. Mentor besitter unik kompetens när det gäller att samla in, analysera, värdera, kommentera och sprida kvalificerad branschinformation till beslutsfattare i näringsliv och förvaltning.