Miljontals kronor att spara med bra ytskydd - Ytskydd2015 ett steg i rätt riktning

Ytskydd2015 (4-5 februari i Göteborg) samlade över 290 ytskyddare från Sverige och våra nordiska grannländer. Under två dagar träffades leverantörer, kontrollanter, beställare och konsulter för att utbyta erfarenheter, delge varandra det senaste inom lagar och regler, utrustning och tekniker. På bara fyra år har konferensen fördubblats, men det är långt ifrån alla som borde ha nytta av kunskap om ytskydd som deltar, förklarade Peter Olofsson, chefredaktör på tidningen Underhåll och Driftsäkerhet.

Genom att skydda ytor av metall och betong kan Sveriges kommuner och företag förlänga livslängden på allt från fastigheter, avloppsanläggningar till industriutrustning. Ytskydd är en årlig samlingsplats där man samlar kompetenser och knyter kontakter.

- Om vi ska få ett bra ytskydd måste vi tänka brett och arbeta mer tillsammans: experter, tillverkare, konsulter, beställare, institut och inspektörer, förklarade Tommy Thörn från Ytskyddsgruppen.

Nytt för i år var de branschinriktade, nischade seminariespåren om broar/hamnar, avfallsverk, kraftvärmeverk/fjärrvärmeverk med mera. Totalt erbjöd konferensen fördjupning inom 13 olika områden. På många av seminarierna visades exempel på referenser som är 15-20 år gamla och därmed bevisat både teknisk och ekonomisk funktion.

Medarrangören till Ytskydd2015, Swerea/Kimab fanns på plats och tillsammans med Auktorisationen för Rostskyddsmålning presenterade man en efterlängtad och ny rostskyddshandbok. Man har uppdaterat senaste utgåvan från 1999, men också lagt till och moderniserat. Målet har varit att skapa en handbok som ger en översikt på ett komplicerat område. Ett helt nytt kapitel har lagts till, nämligen en ordlista.

- Det är viktigt att vi pratar samma språk, förklarade Charlotte Persson, koordinator i projektet.

Under konferensen delades även det årliga priset ”Årets ytskyddare” ut, till två aktörer som gjort betydande insatser inom området, nämligen Borås Stad Servicekontor och Karlskoga Energi.

Fakta om konferensen

Ytskydd är Nordens största konferens inom ytskydd och arrangeras av tidningen Underhåll & Driftsäkerhet, Swerea Kimab, CBI Betonginstitutet i samarbete med Ytskyddsgruppen och Underhållsmässan. 2015 var femte året för Ytskydd.

Läs mer på: www.ytskydd.com

Tidningen U&D:s läsare är verksamma inom de flesta branscher inom industrin. 33% av U&D:s läsare är underhållschefer.

Underhåll & Driftsäkerhet är en del av Mentor Communications, Skandinaviens ledande leverantör av branschinriktad information mellan företag. Mentor besitter unik kompetens när det gäller att samla in, analysera, värdera, kommentera och sprida kvalificerad branschinformation till beslutsfattare i näringsliv och förvaltning.

Peter Olofsson

Chefredaktör Recycling 042-490 19 41