Årets vinnare presenteras!

Möt vinnarna i Clean Bright Awards 2020!

Städbranschens servicenivå och resultat recenseras varje dag och då oftast av fler än den egentliga kunden. Det är många som märker vad som görs och inte görs!

• Clean Bright Awards synliggör krafterna bakom resultatet.
  • Clean Bright Awards är priset där alla uppmuntras att bidra med kandidater, så att juryn får ett utmanande jobb att välja ut de bästa!
  • Det handlar om att lyfta fram smarta idéer, genomtänkt företagande och de personliga kvalitéer som bidrar till branschens utveckling.

Stort GRATTIS till alla vinnare 2020!

Årets Glansföretag
Glansföretag är ett företag som satsar på att stärka både varumärket och sitt arbetsgivarrenommé. En framsynt personalpolitik kombineras med affärsutveckling och kundfokus. Vinnaren symboliserar branschens framtidstro som attraherar kunder och medarbetare.

Årets Glansföretag 2020 är Meritum i Sverige

Motivering:
Företaget är ett stabilt, välskött företag med god ekonomi och starka nyckeltal. "Meritum-andan", står för ordning och reda, trygghet och ärlighet, tydlighet och långsiktighet i såväl personalomsorg som kundvård. Miljö- och hållbarhetsfrågor är sedan lång tid grundläggande i företagets strategi och i den dagliga städpraktiken. Företaget är tydligt med att lagar och regler alltid ska följas. Stor vikt läggs vid att tillhandahålla bra kvalitet på städutrustning och bedriva fortlöpande personalutbildning. God personalvård har betalat sig, inte minst i form av en mycket liten personalomsättning och låga sjuktal. Därför har de kunnat växa stadigt med både nya tjänster, nya kunder och fler medarbetare.

Årets Framtidslöfte
Priset delas ut till en yngre person med stor potential. Personen har med sina egenskaper stora möjligheter att i framtiden sätta prägel på branschen och premieras för kreativitet, nyfikenhet, engagemang och nytänkande.

Kategoripartner: Sodexo

Årets Framtidslöfte är Marika Kroon, Örebro universitet

Motivering:
Trots sin unga ålder är Marika en slipad diamant. Hon kan redan det mesta inom städbranschen, alltifrån upphandling, ekonomi, kalkyleringar och personalfrågor till utbildning. Hon är snabblärd, har ett brinnande intresse för branschen och är alltid i farten. Hon har en härlig personlighet och blir snabbt omtyckt av både kunder och vår egen personal. Inget är omöjligt för henne. Marika kommer att ge avtryck i städbranschen i framtiden. Hon är väl värd detta pris.

Årets Miljöföretag
Priset delas ut till ett företag eller verksamhet som på ett föredömligt, inspirerande och aktivt sätt bidrar till att branschen utvecklas hållbart, som tydligt integrerar hållbarhetsfrågor i sin affärsstrategi och tar långsiktigt ansvar för sin påverkan i branschen, samhället och ekosystemet. Vinnaren ska bygga goda relationer, arbeta långsiktigt och integrera social, miljömässig och ekonomisk hållbarhet. Det är avgörande att de lever som de lär, för sin egen skull men också för kunder och medarbetare.

Kategoripartner: Städbranschen Sverige

Årets Miljöföretag är ISS Facility Services

Motivering:

Företaget har i många år haft ett aktivt, systematiskt miljöarbete och företaget är svanencertifierade sedan 2014. I huvudsak ska miljömärkta rengöringsmedel användas. Medel med miljö- eller hälsofarliga ämnen är förbjudna och betydligt mindre mängder av rengöringsmedel får användas. Avfall i form av förpackningar och avfallspåsar hålls nere, man arbetar med ruttoptimering och minskad koldioxid vid transporter. I företagets CSR-arbete finns en årsklocka med aktiviteter där medarbetarna medverkar för att bidra till ett bättre samhälle och miljö, bland annat genom ”plogging”.

Årets Städare
Städare är ett serviceyrke där arbetsuppgifterna varierar mycket beroende på arbetsplats och städuppdragen kan variera från dag till dag. Årets städare är flexibel, tar egna initiativ och kan snabbt lösa problem med allt från smittspridning till golvvård. Årets städare är en person som har kunskap om olika rengöringstekniker, hur man hanterar städmaskiner samt om olika material och rengöringsprodukter. Dessutom har hen kunskap om bra arbetsteknik för att undvika belastningsskador.

Årets städare är Milan Gajic, Kundpartner Syd

Motivering:
Milan är behjälplig inom precis allt i ett städ- och serviceföretag, som specialstädning, reparation av maskiner och nytänkande när det gäller ergonomisk hållbarhet. Behövs det ett nytt redskap för att hantera ett uppdrag så är inte han sen med att uppfinna detta, såvida han inte har hittat det hos någon leverantör. Utöver detta är han en mästare på att hjälpa till att räkna på nya uppdrag, skriva offerter, utföra kvalitetskontroller och har en väldigt god relation med både kunder och kollegor. Flexibilitet är en av hans stora styrkor. Genom att fokusera på möjligheterna löser han problem och har alltid nya idéer. Milan är en av företagets vassaste spjutspetsar och bidrar väldigt mycket till företagets gemensamma mål. Han har utvecklats enormt mycket sedan starten 2016.

Årets Arbetsledare
Arbetsledare fyller en viktig funktion och har ett stort ansvar. Arbetsledaren ska, förutom att arbeta operativt med att styra och utveckla verksamheten, även lösa olika sorters problem som dyker upp. Dessutom ingår ett HR-ansvar som många gånger kan vara mer krävande än i andra branscher. Med kategorin Årets arbetsledare vill vi främja och lyfta fram en riktigt god förebild i dessa avseenden.

Årets arbetsledare är Ann-Stin Eklund, Sodexo

Motivering:
Ann-Stin har under alla år behållit sitt otroliga engagemang för både kunder och anställda. Hon stödjer medarbetare och skapar engagemang och utveckling för kommande generation. Hon håller alltid kund och kvalitet högst. Hon säkerställer att personalen har rätt utbildning och kunskap för att kunna göra sitt jobb på ett professionellt sätt. Hon har alltid ansett att den enskilda lokalvårdaren är den viktigaste resurs vi och våra kunder har. Det har hon även säkerställt att alla medarbetare själva också förstår. Hennes stora och breda kunskap och organisatoriska förmåga gör att inget faller mellan stolarna.