Monica Karlsson vann Bussförar-SM 2010

Monica Karlsson vann Bussförar-SM 2010

Det var en mycket glad vinnare som tog emot pokal, blommor, diplom och mängder av applåder i samband med prisceremonin för Bussförar-SM 2010 idag den 26 oktober på Persontrafikmässan i Stockholm.  Årets bussförare, Monica Karlsson, arbetar till vardags som bussförare på Hallens Buss, ett företag, med 12 anställda i Ankarsrum utanför Västervik.

– Det här känns alldeles fantastiskt, jag kan inte tro att det är sant, säger Monica Karlsson, sedan hon mottagit segern i Bussförar-SM 2010. Jag blev överraskad att jag lyckades ta mig in bland de tre bästa, att det skulle räcka hela vägen trodde jag aldrig. Det här är helt underbart!

Bussförar-SM växer för varje år och alltfler bussförare anmäler sitt intresse. Tävlingens första moment bestod av ett nätbaserat teoriprov, där drygt 250 bussförare deltog. Fjorton av förarna gick till final och tävlade i teoriprov, manöverkörning, halkkörning, sparsam körning och en katastrofövning på Trafikcenter i Kumla.  Bästa resultat hade Tommy Iseteg, Uffe Nelsén och Monica Karlsson.

Bussförar-SM 2010 arrangeras av Bussbranschens Riksförbund samt RESFORUM och TRAFIKFORUM, som är Nordens ledande tidningar inom persontrafik. Samarbetspartners är Trafikcenter i Kumla, Eco2Trainer, Persontrafikmässan och VDL Bus Sweden AB. Huvudpartner är Trygg-Hansa. Partners är BuA, KFS, Nobina, Kommunal, Busslink, Axelssons Trafikskolor, Rasta och Cambist.

För mer information kontakta:

Carin Wikström, projektledare Event, RESFORUM och TRAFIKFORUM, 08-522 253 04 eller

Helena Gibson Ek, informations­ansvarig BR, 070-648 24 00.

Svenska Bussbranschens Riksförbund, BR, är branschorganisationen för busstrafikföretag och bussresearrangörer som bedriver yrkesmässig verksamhet. BR företräder medlemsföretagens intressen gentemot politiker, myndigheter och andra organisationer. BRs 400 medlemsföretag bedriver alla former av busstrafik och anordnar resor inom och utanför landets gränser. Läs mer om BR på www.bussbranschen.se

RESFORUM och TRAFIKFORUM är Nordens ledande facktidningar för persontrafik och bussturism. Tidningarna ges ut av Mentor Communications AB.  Mentor Communications AB är ett helägt dotterbolag inom Mentor Onlinekoncernen. Mentor Online AB är Skandinaviens ledande leverantör av branschinriktad information mellan företag. Mentor besitter unik kompetens när det gäller att samla in, analysera, värdera, kommentera och sprida kvalificerad branschinformation till beslutsfattare i näringsliv och förvaltning. Informationsspridningen sker genom facktidningar, events, specialnummer, utbildningss