Premiär för Restauranggalan i höst

Premiär för Restauranggalan i höst

Den 3 november går den första upplagan av Restauranggalan av stapeln. Det är tidningen RS – Restauranger & Storkök som arrangerar en magisk kväll med prisregn över krogar och personer som lyft restaurangbranschen under året. Per Morberg blir galans första värd.

Platsen för Restauranggalan 2008 är Vinterträdgården på Grand Hôtel i Stockholm. Inbjudan till galan har redan nått tidningens prenumeranter med det senaste numret. »Med Restauranggalan vill vi skapa ett årligt återkommande evenemang där vi samlar hela branschen, och där många olika typer av yrkeskunnande premieras. Vi är väldigt stolta över att ha de tre tunga branschföreningarna Svenska Kockars Förening, Svenska Sommelierföreningen och Sveriges Bartenders Gille med som samarbetspartners bakom satsningen«, säger Lena Ilkjaer, chefredaktör för RS – Restauranger & Storkök.
Övriga samarbetspartners är restaurangguiden Sveriges Bästa Bord, Gastronomi Sverige, och den gastronomiska föreningen Chaîne des Rôtisseurs.

Under kvällen kommer tolv priser att delas ut, som vinnarna sedan kan stoltsera med under hela året. Fyra av priserna har funnits förut, Santé, som nu enbart heter Årets Hälsorestaurang, Journalisternas Kock som utses av Sveriges ledande matjournalister, Årets Sommelier som utses i samarbete med Svenska Sommelierföreningen och Årets Krog som utses i samarbete med restaurangguiden Sveriges Bästa Bord.

De nya priserna belönar bland annat matsalsarbete, hållbart tänkande och krogdesign. För att komma ifråga för något av priserna gäller det att restaurangen och/eller personen nomineras – vilket enklast sker på sajten www.restauranggalan.se. Just nu är nominerandet i full gång, och efter den 30 augusti när nomineringsmöjligheten stängs går juryn igång med sitt arbete.

Galans värd blir skådespelaren och tv-kocken Per Morberg, som har gedigen erfarenhet från restaurangbranschen sedan sin tid som kock på bland annat Riche och Operakällaren.
»Jag får många sådana här förfrågningar, så när jag väl tackar ja är det bättre att göra något rejält med klass. Det här är ett seriöst projekt och på en fin plats dessutom«, kommenterar Per sin medverkan på galan.

Förutom priserna är kvällen på Vinterträdgården är tänkt som en arena där alla delar av branschen kan mötas, utbyta erfarenheter och tillsammans fira den senaste tidens strålande utveckling. Under kvällen uppträder bland annat sångaren Tomas Andersson Wij.

Priskategorier på Restauranggalan 2008:

Årets Barkoncept,
Årets Hälsorestaurang
Årets Krog,
Årets Krogmiljö
Årets Krögare,
Årets Matsalsteam
Årets Medvetna Krog
Årets Rookie,
Årets Smaksättare
Årets Sommelier,
Journalisternas Kock
RS Hederspris

På www.restauranggalan.se finns mer information om respektive kategori. Där kan man även boka plats på galan och nominera personer eller restauranger till något av priserna.

För mer information, kontakta:

David Khabbazi, projektansvarig för Restauranggalan
david.k@mentoronline.se