Rekordstort intresse för Bussförar-SM 2009 – 3 av 20 finalister från Småland

Rekordstort intresse för Bussförar-SM 2009 – 3 av 20 finalister från Småland

Nu är det klart vilka 20 deltagare som går vidare till final i Bussförar-SM 2009. Tre av de 20 finalisterna kommer i år från Småland. Lördagen den 5 september får de 20 finalisterna genomföra teoriprov och praktiskt körprov på Trafikcenter i Kumla. Det har varit ett rekordstort intresse för årets Bussförar-SM med sammanlagt 211 deltagare. Det är fler än dubbelt så många deltagare som förra året.

Den 5 september samlas Sveriges 20 främsta bussförare i finalen av Bussförar-SM 2009. Sammanlagt 211 bussförare har deltagit i årets tävling och har skrivit ett internetbaserat teoriprov. Finalen, som är det sista och avgörande momentet, består av ett teoriprov med 40 frågor och ett praktiskt körprov i form av manöverprov, sparsam körning och halkkörning.

Utifrån resultaten av dessa olika prov avgörs vilka tre bussförare som kommer på första, andra respektive tredjeplats i Bussförar-SM 2009. Vem som slutligen får titulera sig "Årets bussförare 2009" avslöjas i samband med Svenska Bussbranschens Riksförbunds, BRs, årsstämma och efterföljande festmiddag den 1-2 oktober.

- Behovet av duktiga bussförare är redan idag stort och kommer att öka de närmaste åren, då 30 procent av bussförarkåren idag är över 55 år. En enad bransch vill därför att regeringen nu gör allvar av Körkorts­utredningens förslag och sänker körkortsåldern för bussförare från 21 år och samtidigt inrättar en utbildning för buss- och taxiförare i gymnasieskolan. Genom Bussförar-SM riktar vi strålkastaren på den yrkesgrupp som redan idag ser till att den största delen av svensk kollektivtrafik rullar - bussen. Finalisterna i årets Bussförar-SM blir positiva förebilder i en debatt som i sin förlängning handlar om samhällets möjlighet att erbjuda god kollektivtrafik för klimatet, jobben och samhällsstrukturens skull, säger Anna Grönlund, förbundsdirektör BR.

De 20 finalisterna är:

• Stig Gustafsson, Swebus, Karlstad
  • Thomas Hedin, Swebus, Kallhäll
  • Ulf Karlsson Resteamet, Klippan

Tävlingen arrangeras gemensamt av Svenska Bussbranschens Riksförbund och tidningarna RESFORUM och TRAFIKFORUM. Mer information om tävlingen finns på www.bussforar-sm.se.

För mer information kring Bussförar-SM, vänligen kontakta:

Anna Grönlund, förbundsdirektör BR, 08-442 72 75, 073-648 72 02 eller

Carin Wikström, projektledare RESFORUM och TRAFIKFORUM, 08-522 253 04, 070-664 35 79.

Svenska Bussbranschens Riksförbund, BR, är branschorganisationen för busstrafikföretag och bussresearrangörer som bedriver yrkesmässig verksamhet. BR företräder medlemsföretagens intressen gentemot politiker, myndigheter och andra organisationer. BRs 400 medlemsföretag bedriver alla former av busstrafik och anordnar resor inom och utanför landets gränser. Läs mer om BR på www.bussbranschen.se

RESFORUM och TRAFIKFORUM är Nordens ledande facktidningar för persontrafik och bussturism. Tidningarna ges ut av Mentor Communications AB.

Mentor Communications AB är ett helägt dotterbolag inom Mentor Onlinekoncernen. Mentor Online AB är Skandinaviens ledande leverantör av branschinriktad information mellan företag. Mentor besitter unik kompetens när det gäller att samla in, analysera, värdera, kommentera och sprida kvalificerad branschinformation till beslutsfattare i näringsliv och förvaltning. Informationsspridningen sker genom facktidningar och böcker från eget förlag, events, specialnummer, utbildningssatsningar samt genom en samling vertikala internetportaler under huvudportalen www.mentoronline.se.