Nordiskt Realsparande AB tar upp kampen mot företags kapningar.

Företags kapningar har blivit ett allt större problem för svenska företagare. En bedragare kan med hjälp av en dator, internet, ett BankID och 600 kronor ändra bolags företrädare, adress och firmateckning. Detta sker helt utan att den nuvarande ägaren är medveten om att det sker. Nordiskt Realsparande AB tillhandahåller nu en kostnadsfri tjänst som komplement där dom meddelar nuvarande företrädare så fort en förändring sker i bolaget.

Bolagsverket har sedan mitten av Maj tagit bort möjligheten för individer som inte är registrerade ombud att utföra så kallade autoärenden. Detta är en del i arbetet mot ökningen av företagskapningar som ökat lavinartat de sista åren. Här listas några tips på hur du som företagare kan skydda dig:

• Anmäl dig till den kostnadsfria tjänsten Mina meddelanden. Då får du snabbt besked via e-post och sms bland annat när Bolagsverket har tagit emot ändringar som rör ditt företag.
  • Få ett meddelande varje gång en ansökan om registrering kommer in genom att anmäla en epost adress på Verksamt. En behörig företrädare för företaget kan anmäla e-postadressen i e-tjänsterna på verksamt.se eller på blanketten Anmälan om adressändring för företag och föreningar, nr 701.
  • Prenumerera på ändringar i ditt företag kostnadsfritt hos Nordiskt Realsparande AB. När en ändring registreras i företaget, skickas uppgifter till dig omgående via epost. Prenumerationen träder i kraft så snart vi har registrerat den. Detta tar normalt en arbetsdag.

Vid frågor är ni välkomna att kontakta Nordiskt Relaspar´s juridiska avdelning på 020-15 29 00 eller juridik@nordisktrealspar.se.