2014-01-02 Ännu en leverans av konkross Finlay 1540 RS

I slutet av 2013 levererade Norditek AB, återförsäljare för TerexFinlay i Sverige, konkross med retursystem C-1540RS från TerexFinlay, till entreprenadföretaget Ottestala Schakt AB i Orust. Detta är en mobil konkross på larv som möjliggör både krossning och siktning i en enhet, och har en kapacitet på upp till 260 ton/timma

TerexFinlay C-1540RS

Krossen har en 2-däckad eftersikt på 5,5 m2, som ger möjlighet att sortera fram en mellan- och finfraktion. Överfraktion följer retursystemet tillbaka till konan för ny krossning. Finns önskemål om stackläggning av överfraktionen kan retursystemet enkelt tas bort utan att lyfta av delar från maskinen.

Med försikt som tillval på maskinen kan det fina i materialet siktas bort innan resterande material matas i krossen, vilket möjliggör högre produktion med lägre kostnad för slitage och körning per ton. Det fina materialet blandas sen upp med det krossade materialet, alternativt körs ut på den sidotransportör som kan köpas till.

C-1540RS har en bottenlagrad kona, vilket ger ett mer kubiskt material och ett högre reduktionstal. I den stora mataren finns en metalldetektor och rengöringssystem som skyddar konan och minskar stilleståndstid genom att ta bort metallföroreningar från matarbandet. Krossen har en kompakt konstruktion som gör den lätt att transportera och snabb att etablera.