Ny sikt med pisksnärt (50G) för fuktiga material ner till 0,3 mm

Den helt nya Terex Finlay 693+ Spaleck tar mobil torrsiktning till en helt ny nivå. Då transporter är dyra och nytt råmaterial har stor miljöpverkan kommer mer återvinning av material göras i fält. Spalecks siktlåda är framtagen för mycket svårsiktade materiel och genom att montera denna på ett beprövat larvburet chassi kan helt nya material återvinnas i fält.

- Vi är säkra på att helt nya material kommer att kunna återvinnas de kommande åren genom denna nya teknik, säger Daniel Carlberg, Norditek.

Norditek är exklusiv återförsäljare för Finlay i Sverige. Förutom en förbättring kring återvinning tror man att den nya sikten kan öppna upp affärsmöjligheter för Norditeks kunder.

Marknaden har efterfrågat torra siktmetoder för:

• stenmjöl som blivit fuktigt genom lagring.
  • förlänga säsongen genom att klara sikta våtare material.
  • material ner till 0,3 mm utan att använda vatten.
  • våta och leriga schaktmassor.

Västsvenska paketet och förbifart Stockholm öppnar möjligheter. Ett spännande motor till den svenska återvinningsmarkanden är alla schaktmassor som måste siktas, stabiliseras och återvinnas under de kommande 15 åren.

Siktlådan har ett slag på upp till 50G mot normalt c:a 7G. Siktdukarna är tillverkade av en fet Polyuretanplast. Mattorna är slaka till skillnad från vanliga siktdukar i stål. Denna slakhet gör att mattorna får en pisksnärt vid varje uppåt-, och nedåtrörelse. Denna pisksnärt slår isär material mycket effektivt och skapar även en sträckning i varje litet hål i duken. Sträckningen gör att lera, silt, gips, slagg eller annat kletigt material släpper vid uppåt och nedåtrörelse.

För att få en tydligare bild hur tekniken fungerar kan ni gärna titta på denna video.

www.youtube.com/watch?x-yt-ts=1421914688&x-yt-cl=84503534&v=JEu6e2L9A0U