Takskifferplattor - är det verkligen exklusivt och dyrt, bräckligt och poröst? Skifferhusen i Helsingborg var Petras första kontakt med skifferfasader.

"Skiffer är dyrt, bräckligt och kan inte ge en tät fasad!"

Jag heter Petra, och jag är nyanställd på Nordskiffer. Jag hade varit på min förra arbetsplats i 15 år innan jag bytte. Jag jobbade med material jag kunde precis allt om. Fördelar och nackdelar, styrkor och svagheter!

Jag skulle säga att jag är en öppensinnad och fördomsfri person. Men med tiden har jag kommit på mig själv med en massa fördomar och förutfattade meningar. Som man gör på väg till ett nytt jobb, så ifrågasatte jag och analyserade. Är skiffer verkligen ett bra material? Kan jag stå framför kunder och verkligen tro på det jag säger?

Mina fördomar om skiffer var så många.

Fördom 1: ett dyrt och exklusivt material

"Skifferfasader är så snyggt!" var min första tanke när jag körde förbi Wingårds-ritade skifferhusen i Maria Park i Helsingborg. Sen kom nästa tanke: "Men det är ju svindyrt…"

Ja, så tänkte jag då. Och var hade jag fått det ifrån? Med facit i hand efter ett par månader på Nordskiffer vet jag bättre. Estetiken håller jag fast vid, men priset? Det kostar ju för fasen som andra fasadmaterial! Fördomen har väl sin grund i alla ståtliga byggnader med skiffertak, kan jag tänka mig...

Fördom 2: skifferfasader är inte tillräckligt täta

"Finns inte en chans att plattor av lerskiffer ger en tät fasadyta!” Ja, denna fick jag ju snabbt klart för mig var helt galen. Inte alla skiffersorter klarar det, men med rätt tester är det enkelt att få ett svar. Klart att ett tätt sammanpackat naturmaterial kan skapa täta fasadskikt. Även lerskiffer!

Fördom 3: skiffer är så bräckligt!

Jomenvisst… fyllitskiffern Castillo har högre böjhållfasthet än granit, fick jag snabbt veta. Så håller, det gör det!

Tillbaka till frågan om jag verkligen tror på skiffer?

Svaret är självklart :)

/Petra