Xplorion i Lund vinner Årets Bygge i kategorin Bostäder. Foto: Emma Karlsmark Elfstrand

Klimatsmart skifferprojekt en vinnare i Årets Bygge Bostäder

Xplorion i Lund kammade hem priset Årets Bygge 2021 i kategorin bostäder. På fasaderna sitter takskiffersorten Nordskiffer Grön i enkeltäckning i kombination med tegel.

- Som leverantörer av skiffer är vi så klart oerhört glada, menar Monica Fridlund när hon för höra om utmärkelsen. Fantastiskt roligt att ett så fint projekt hållbarhetsmässigt uppmärksammas. Jag hoppas att det inspirerar till mer hållbart byggande, menar Monica.

Juryns motivering till utmärkelsen lyder så här:

”Med egenproducerad el, elbilspool, flexibel planlösning, behovsstyrd ventilation och överskottsvärme från intilliggande forskningsanläggningar visar det här projektet vägen framåt för hållbart bostadsbyggande, och att det lönar sig att tänka långsiktigt. Stort grattis, Xplorion, vinnare av Årets Bygge 2021 i kategorin bostad.”

Tydlig hållbarhetsprofil

Projektet sticker ut med sin tydliga hållbarhetsprofil och har vunnit utmärkelser tidigare. När Sveriges Allmännytta delade ut det prestigefyllda priset för "Årets klimatsmarta boende 2020" tilldelades det Xplorion.

Lunds Kommun Fastighets AB beskriver fastigheten på följande vis:

Byggnadstekniken, själva huset och levnadssättet är bra för klimatet, miljön, ekonomin och hälsan - hållbarhet har varit grundstommen i vår innovativa satsning för att möta framtiden. Huset är för dig som bryr sig om att leva hållbart och i en gemenskap.

Arkitekt, beställare och entreprenör:

Entreprenör: Otto Magnusson

Beställare: Lunds Kommuns Fastighets

Hyresgäst: Lunds Kommuns Fastighets

Arkitekt: Kamikaze Arkitekter i Malmö

Projektkostnad: Cirka 100 miljoner kronor, efter bidrag

Entreprenadform: Totalentreprenad med FAS 1 i sam­verkan

Kännetecken för Xplorion:

• ett lågenergihus som producerar sin egen el med solpaneler
  • ett bilfritt boende med lådcykelpool och elbilspool
  • lägenheterna har flexibel planlösning, en fyra kan avdelas till två tvåor
  • behovsstyrd ventilation
  • testbädd för lågtempererade fjärrvärmenät.
  • överskottsvärmen från forskningsanläggningarna MAX IV och ESS används för att värma vissa ytor och kranvatten

(källa: Byggindustrin 2021 03 19)