Natursten – billigare än puts och fibercement

Natursten – billigare än puts och fibercement

Natursten som fasadmaterial förmedlar ofta en exklusiv känsla. Att materialet ser påkostat och vackert ut bidrar många gånger till missuppfattningen att det är dyrt.
– Skiffer är en miljövänlig och hållbar natursten som inte är dyrare än exempelvis puts och fibercement, säger Monica Fridlund på Nordskiffer, som vill slå hål på myten om att skiffer är kostsamt.

Intresset för skiffer som fasadmaterial har ökat kraftigt i Sverige de senaste åren och på Nordskiffer i Höganäs ökar efterfrågan från byggföretag och arkitekter varje månad. Just nu bygger exempelvis BoKlok sextiosex nya lägenheter i Malmö med skifferfasad. Att skiffer är miljövänligt, underhållsfritt och slitstarkt är de flesta byggföretag och arkitekter medvetna om. Men när det kommer till prisbilden är det en vanlig missuppfattning att skiffer är ett dyrt och kostsamt material att bygga med, både bland branschfolk och bland privatpersoner.

Vackert behöver inte vara dyrt

Den främsta anledningen till att även kvalitetskiffer från Nordskiffer kan hålla så lågt pris är att skiffer är en ren naturprodukt som är lätt att bryta och bearbeta med minimal energiåtgång. Skiffer går även snabbt och enkelt att montera vilket gör den totala byggkostnaden låg.

– Enligt oss är det här det mest naturliga sättet att bygga hus på och det är en väl beprövad metod som har använts på kyrkor och andra byggnader i hela Europa i flera hundra år. Skiffer är inte dyrt, det är bara ett lysande exempel på att det går att kombinera ett miljövänligt och hållbart naturmaterial med en exklusiv känsla utan att det behöver kosta, säger Monica Fridlund på Nordskiffer i Höganäs.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

För mer information kontakta:

Björn Jansson, skifferexpert Nordskiffer, 042-33 13 98

Mobil: 0708-592161

e-post: bjorn@nordskiffer.com

www.nordskiffer.com

Nordskiffer är ledande återförsäljare av skiffer i Sverige. De största kundgrupperna är arkitekter, byggföretag och fastighetsbolag. Med noga utvalda leverantörer i Norden, Spanien, England och USA garanterar Nordskiffer alltid hög kvalitet och sten från producenter med goda arbetsförhållanden. De vanligaste användningsområdena för skiffer är tak, fasad och golv. Nordskiffer är medlem i Sveriges Stenindustriförbund och arbetar med fokus på miljö, etik och kvalitet i stenbranschen