Skanskas projekt Norra Vitsippan i Salem är nominerat till Årets Innovation av Hemnet. Takskifferfasader av sorterna Nordskiffer Svart och Samaca Multicolor. Foto BoKlok

Skifferprojekt nominerat till Guldhemmet som Årets Innovation 2020

Guldhemmet är en utmärkelse som Hemnet delar ut för viktiga insatser bland fastighetsmäklare och bostadsutvecklare. Norra Vitsippan i Salem är nominerat i kategorin Bostadsutvecklare som Årets Innovation 2020. Projektet Norra Vitsippan är en del av Skanskas plattform Hållbar Hyresbostad där medbestämmande, trygghet och resultatet netto noll-energianvändning ligger i fokus.

- Så klart jättekul att ett skifferprojekt är nominerat, säger Monica Fridlund på Nordskiffer. Alla material påverkar den totala miljöpåverkan i ett projekt. Ett naturmaterial som skiffer med otroligt låga koldioxidutsläpp och extremt lång livslängd är alltid ett smart val.

Nordskiffer har ett samarbete med Skanska BoKlok sedan 2006 och har levererat fasadsystemet NordClad med skifferplattor av sorterna Samaca Multicolor och Nordskiffer Svart till Norra Vitsippan i Salem.

- Vi håller miljöfokus genom hela vår verksamhet och extra roligt är det såklart att vara leverantör till projekt där beställare och fastighetsägare delar samma värderingar. NREP och Skanska har gjort ett fantastiskt bra jobb i Salem, avslutar Monica.

Fakta Norra Vitsippan

Ort: Salem, Sverige

Typ av fastigheter: Hyresbostäder, 7 flerfamiljshus, totalt 108 lägenheter. Norra Vitsippan är byggt enligt Skanskas egen plattform Hållbar Hyresbostad.

Projektstart: år 2020
Färdigställt: år 2021

Uppfört av Skanska BoKlok
Fastighetsägare NREP

Källa Skanska Sverige

Skanska om projektet:

Med Norra Vitsippan bemöter Skanska tillsammans med blivande fastighetsägaren NREP två samhällsutmaningar: den ökande bostadsbristen i storstadsregionerna samt bygg- och fastighetssektorns betydande andel av samhällets klimatpåverkan.

Husen i Norra Vitsippan uppförs med så lågt klimatavtryck som möjligt i produktionsfasen. Maskinerna på byggarbetsplatsen drivs med biobränsle. Bostäderna är modulhus i trä som byggs på BoKloks svenska fabrik i Gullringen och reses på husgrunder i Skanskas gröna betong.

Innovativa systemet HYSS, Hybrid Solar System, kombinerar de förnybara och lokalproducerade energislagen solenergi och bergvärme med ett smart styrsystem.

Solpaneler genererar varmvatten som används till att effektivisera värmepumpen och återladda borrhålen med värme under sommarhalvåret. Så motverkas utarmning av energi i berget och en hög effekt säkerställs i systemet under vinterhalvåret.

Resultatet blir netto noll-energianvändning: under ett år produceras minst lika mycket energi som husen använder.

Källa Skanska Sverige

Om utmärkelsen Guldhemmet

Utmärkelsen Guldhemmet är instiftat av Hemnet, som är en av Sveriges största sajter och appar för förmedling av fastigheter och bostäder. Utmärkelsen görs för att uppmärksamma fastighetsmäklare och bostadsutvecklare och delas ut i september. Övriga två nominerade till Årets Innovation 2020 är HSB och Botrygg.

Källa Guldhemmet