Fasadsystemet NordClad med takskifferplattor på Tegners Torn i Stockholm.

Tydligare riktlinjer för skifferfasader i AMA Hus 21

Nordskiffer har länge efterfrågat tydligare rekommendationer i AMA gällande fasadtäckningar med takskifferplattor. I takt med att efterfrågan på takskifferfasader har ökat har nämligen nya leverantörer av fasadsystem för takskifferplattor försökt att etablera sig i Sverige. Alla med egna synsätt på vad som är ett säkert montage.

- Vi har sett fasader med för korta krokar där plattor skallrar och riskerar att trilla ner, fasadsystem som inte är brandsäkra och skarvar som inte tätas och gör att vatten tränger in bakom fasadens ytskikt, berättar Mats Komét på Nordskiffer. Men vi har även stött på skiffersorter som inte är godkända för våra nordiska klimat. Plattorna har inte testats för fryscykler och kan frysa sönder redan den första vintern med minusgrader, menar han.

Efter den senaste utgåvan av AMA Hus, som kom år 2018, har det hänt en hel del i byggsverige. Uppmärksamhet har riktats ännu mer mot brandsäkerhet, väderförhållanden som förändras i takt med klimatförändringarna och fokus på miljövänliga material. Efterfrågan på miljövänliga fasadmaterial som är icke brännbara har lett till att natursten har fått ett uppsving.

Den nya AMA Hus 21 innehåller tydligare rekommendationer för montage av takskifferplattor på fasader. Skarvar ska tätas, överlappet bör hålla ett visst mått och fasadsystemet bakom ska vara av stål eller brandimpregnerad träläkt.

- Vi är glada att riktlinjerna har blivit tydligare, säger Mats. Vi har jobbat med takskifferfasader sedan 2005 och har följt de riktlinjer som dominerar i Europa, som vi vet är beprövade. Vi kan lugnt fortsätta med vårt fasadsystem och kunderna kan känna sig trygga med AMA Hus 21, avslutar Mats.

Fakta NordClad fasadsystem:
- Ventilerad hattprofil av stålplåt
- Krokar i rostfritt fjäderstål, minst 60 mm längd
- Tätningsremsor av plåt för skarvtätning vid enkeltäckning
- Skifferplattor testade enligt EN-12326 eller likvärdig standard