Ta hänsyn till flera mätparametrar vid utredningar av inneklimat

Ta hänsyn till flera mätparametrar vid utredningar av inneklimat

Klagomål om kalla och dragiga bostäder och kontor är vardagsmat för många fastighetsansvariga och servicetekniker. För att utreda ”problemmiljöer” på bästa sätt gäller det att inte stirra sig blind på enstaka mätvärden. Tvärtom, det handlar ofta om att väga samman flera mätparametrar.

Anders Tennerhed på Energy Concept in Sweden, som arrangerar ventilationskurser i samarbete med mätteknikföretaget Nordtec, har jobbat med inneklimatutredningar i 20 års tid. Vid klagomål om att det är för kallt i exempelvis en lägenhet är hans grundläggande råd: mät inte bara lufttemperaturen på ett utan flera ställen för att få ett representativt värde.

Kalla väggar kyler ner luften

– Men bara lufttemperaturen ger inte alltid en rättvis bild av inneklimatet, säger Tennerhed och fortsätter:

– I sten- och tegelhus är ofta väggarna kalla och har en strålningstemperatur som inverkar på innemiljön. I dessa fall bör kompletterande mätningar göras med en globtermometer för att kunna beräkna den operativa temperaturen, vilket är detsamma som det upplevda klimatet.

Otätheter och stora luftflöden

Utöver en konstant efterfrågan på temperatur- och fuktmätare, så har Nordtec på senare tid märkt ett ökat intresse för värmekameror. En värmekamera är ett effektivt arbetsverktyg för inneklimatutredningar. Förutom att den avslöjar kalla ytor så upptäcker den lika snabbt otätheter kring fönster och dörrar, vilket kan vara roten till kostsamma värmeförluster.

– Mät gärna också luftflöden för att säkerställa att det inte blåser in för lite eller för stora luftflöden. Lufthastigheterna ska inte överstiga 0,15 m/s under uppvärmningssäsongen respektive 0,25 m/s under övrig tid på året, säger Anders Tennerhed.

Drag och dåligt luftombyte

I kontorsmiljöer orsakar ventilationsproblem ofta obehag och klagomål. Ett undertryck kan göra att uteluft letar sig in genom otätheter i klimatskalet och skapar drag. Det kan också vara dåligt luftombyte i ett utrymme. Detta kan bero på att fel sorts luftdon används, att don är felplacerade eller att det blåser in för varm luft som inte blandar sig tillräckligt med övrig luft.

För att kontrollera luftbyteseffektiviteteten kan man göra en så kallad avklingningsmätning med spårgas. Enligt Boverkets byggregler bör minst 40 procent av luften i ett rum bytas ut kontinuerligt.

Vikten av behovsanpassad ventilation

Många problem uppstår när det antingen är betydlig fler eller färre människor i utrymmet än vad ventilationen är anpassad för.

– Påfallande ofta är luftflödena överdimensionerade, vilket gör att det blåser in kall luft som kyler ner folk. Det gäller helt enkelt att behovsanpassa luftflödena, säger Anders Tennerhed.

På nordtec.se kan du läsa hela artikeln om inneklimatmätningar med Anders Tennerhed