Tid för viktig fuktmätning i krypgrunder och på vindar

Tid för viktig fuktmätning i krypgrunder och på vindar

Det är vanligt att fukt orsakar mikrobiell tillväxt i krypgrunder och på vindar. Det bästa sättet att upptäcka fukt är att mäta. Det ger dig möjlighet att motverka mögelpåväxt som annars kan påverka såväl tak- och golvkonstruktioner som människors hälsa. Fuktkonsult Kim Olmås berättar om hur mögel uppstår och påtalar vikten av noggrann mätteknik.

Krypgrunder och vindar bör ses över minst en gång per år för kontroll av fuktnivåer. Fuktmätningar ska helst göras vid tidpunkter när risken för höga fuktnivåer är som allra störst. På hösten är det ofta fuktigt både i krypgrunder och på vindar.

Dålig ventilation kan vara boven

Hur uppstår då fukt i krypgrunder och på vindar? Och vad kan skadas om fukt sedan blir mögel?

– I krypgrunder är det varm, fuktig uteluft som letar sig in och möter en kallare grund, vilket höjer den relativa fuktigheten (RF). Fukt kan även komma från marken samt regn- och grundvatten, berättar Kim Olmås, diplomerad fuktsakkunnig och byggdoktor med lång erfarenhet i branschen. Fuktigt klimat på vindar orsakas framför allt av varm luft inifrån huset. Dålig ventilation gör att fukt från bland annat tvätt, dusch och matlagning letar sig uppåt och tränger igenom otätheter som exempelvis vindbjälklag, där den fuktiga luften kondenserar och höjer RF-värdet.

Mögel försämrar hållbarheten

I krypgrunder är det vanligt med mögel, bakterier eller blånadssvampar på blindbotten (golvbjälklagets undersida).

– Om det är rejält fuktigt, det vill säga vid en fuktkvot i trä på uppåt 26–30 procent, så uppkommer rötsvampar som bryter ner trät och försämrar hållfastheten, säger Kim Olmås.

Samma utveckling av mögelpåväxt är vanlig på vindar. Där riskerar takstolar, golvbräder, isolering och lösöre av exempelvis tyg att ta skada.

– Det som är mest kritiskt när det gäller fuktskador är att det kan påverka inomhusmiljön och göra att människor som vistas där blir sjuka.

Rätt mätteknik är A och O

I många fall kan du se början till mikrobiell påväxt i form av vita, gråa eller svarta fält på exempelvis tak-och golvkonstruktioner.

– Men all påväxt syns inte och det kan vara rejält mögligt utan att du ser det, påpekar Kim Olmås.

Därför förespråkar han användning av professionell mätutrustning. Kim har själv erfarenhet av Celsicom som är en produktfamilj bestående av mätboxar som passar perfekt för den här sortens mätningar. Celsicom TH600 är en mätbox med integrerade sensorer för fukt- och temperaturmätning i olika utrymmen medan Celsicom MM611 används specifikt för att mäta fuktkvoten i träkonstruktioner. Båda boxarna är uppkopplade mot molntjänsten Celsiview via en egen, driftsäker frekvens i mobilnätet. Celsiview ger användaren möjlighet att se och dela med sig av uppdaterade mätdata, skapa rapporter, få gränsvärdeslarm – och en massa annat. Direkt i mobilen, surfplattan eller datorn.