Radonmätning bör göras 1 oktober – 30 april. Det finns för höga radonhalter i uppskattningsvis 400 000 bostäder i Sverige.

Så upptäcker du hälsofarlig radon

Nu är det rätt tidpunkt att kartlägga om det finns hälsofarlig radon i bostäder och på arbetsplatser. Det enda sättet att upptäcka radon är att mäta. Celsicom THR600 är en lättanvänd och noggrann mätbox som snabbt visar om det finns en förhöjd radonhalt i ett utrymme och om en långtidsmätning behöver göras.

– En sak är säker: höga radonhalter vill du upptäcka så snart som möjligt. Det har vi tagit fasta på när vi har utvecklat vår radonmätare, säger Stefan Carlsson, vd på Celsicom.

Radon är en radioaktiv gas som kan finnas i mark, byggnadsmaterial och vatten. I Sverige finns det uppskattningsvis 400 000 bostäder som har för höga radonhalter. Långvarig exponering av förhöjda halter ökar risken för lungcancer. Rökare är en högriskgrupp.

Referensnivån för radon i Sverige är 200 becquerel per kubikmeter (Bq/m3). Vid högre radonhalter bör fastighetsansvariga agera snabbt och vidta åtgärder för att reducera halterna så mycket som möjligt.

”Pålitliga värden inom en timme”

Eftersom radon varken luktar eller syns är mätning enda sättet att upptäcka gasen. Rekommenderad mätperiod är under eldningssäsongen, det vill säga 1 oktober – 30 april. Strålsäkerhetsmyndigheten har tagit fram riktlinjer, så kallade metodbeskrivningar, för hur olika radonmätningar ska genomföras för att få tillförlitliga resultat.

Celsicom har i flera år utvecklat en rad uppkopplade, smarta mätboxar för mätning av flera olika mätstorheter. En av de senaste produkterna är radonmätaren THR600.

– Boxen är enkel att köra i gång. Och redan efter en timme har du stabila och pålitliga radonvärden, vilket gör att du snabbt kan sätta in åtgärder för sanering, säger Stefan Carlsson.

Se aktuella mätdata när som helst

Med hjälp av Celsicom THR600 kan du se aktuella radonvärden när som helst på distans. I mobilen, surfplattan eller datorn. En obegränsad mängd mätdata sparas automatiskt i molntjänsten Celsiview. I Celsiview är det också enkelt att skapa rapporter. Celsicom THR600 uppfyller Strålsäkerhetsmyndighetens krav för radonmätning. Den kan även mäta temperatur och relativ luftfuktighet.