Norrbottens Destilleri vinner guld i internationella tävlingar

Förra veckan vann Norrbottens Destilleri guldmedalj i Berlin International Spirits Competition med sin Mountain Dry Gin. Utmärkelsen är destilleriets andra tävlingsvinst sedan ginen lanserades i november förra året.
– Vi är väldigt glada över priserna och stolta över att sätta Norrbotten på kartan inom branschen, säger Dennis Bejedal, Master Distiller och grundare av Norrbottens Destilleri.

Trots att Norrbottens Destilleri lanserade sin första produkt, Mountain Dry Gin, så sent som i november förra året har destilleriet redan vunnit två prestigefyllda priser. Tidigare i år vann destilleriet guldmedalj i China Wine And Spirits Awards som arrangeras i Hongkong och förra veckan tog den lokalt framtagna ginen även hem en guldmedalj i tyska Berlin International Spirits Competition. Norrbottens Destilleri belönades även med utmärkelsen ”Swedens Distillery of the year”. Båda tävlingarna avgjordes genom att några av branschens största importörer bedömde produkterna genom blindtest.
– Som en liten, småskalig producent i början av vår resa är det väldigt roligt att bli uppmärksammad i två stora tävlingar internationellt. Vi har lagt otroligt mycket tid på att ta fram den här ginen och det är fantastiskt att nu få ett bevis på att vår produkt håller hög internationell klass, säger Dennis Bejedal.

Inspiration från Norrbottens fjällvärld
Mountain Dry Gin är en klassisk London Dry Gin som framställs i Töre i närheten av Kalixälven. Utöver de traditionella ingredienserna är ginen destillerad med lokal björk och kvanne från Norrbottens fjällvärld. Mountain Dry Gin är den första lanseringen i en produktserie som ska ta konsumenten på en smakresa genom de vackra landskapen längs Kalixälven mellan Kebnekaisemassiven och Bottenviken.
– Även våra framtida produkter kommer att ha en tydlig koppling till de lokala landskapen i Norrbotten. Resan är illustrerad i vår ”Norrbottniska totempåle” som syns i vår logotyp och fler produkter kommer att släppas under 2020, säger Dennis Bejedal.

Vill utomlands på sikt
Idag finns Mountain Dry på lokala systembolag i Norrbotten, men är beställningsbar över hela Sverige. Norrbottens Destilleri hoppas att tävlingsvinsterna ska innebära att fler får upp ögonen för produkten. Först i Sverige och i framtiden även utomlands.
– Vi hoppas verkligen att det här först och främst ska hjälpa oss att nå ut med Mountain Dry Gin utanför Norrbotten. På sikt är det självklart att vi vill exportera våra produkter utomlands och internationella tävlingar hjälper oss att skapa kontaktnät, men just nu är den svenska marknaden vår primära, avslutar Dennis Bejedal.