Vilket tryck som är rätta för din fastighets värmesystem varierar och beror bland annat på hur högt huset är.

Med rätt tryck fungerar värmen som den ska

Nu är tiden den rätta för att se över värmesystemet i din fastighet så att din uppvärmning fungerar bra när kylan kommer.

Nummer ett för att värmen ska fungera bra i hela din fastighet är att du har rätt tryck i ditt värmesystem. Vilket tryck som är rätt för ditt system varierar, beroende på hur högt huset är, och bestäms av vilken höjd översta radiatorn i fastigheten är placerad på. Som exempel bör trycket i ett trevåningshus på cirka 10 meter ligga på över 1 bar, och i en tvåplansvilla ska det ligga mellan 0,5 och 1 bar.

Om värmen inte når riktigt hela vägen upp till de övre delarna av huset kan du behöva fylla på mer vatten. Det gör du i ditt expansions­kärl. Skulle du fylla på för mycket i systemet gör det inget eftersom det finns en säker­hetsventil som öppnar om trycket blir för högt. Hör gärna av dig till oss om du har frågor om detta – eller något annat. Ring oss på telefon 08-475 04 40 eller e-posta oss på kundservice@norrenergi.se.

Värmetrygg – för extra trygghet

Vill du ha extra trygghet när det gäller värmecentralen? Då rekommenderar vi vår tjänst Värmetrygg. Förutom regelbundna underhållsbesök får du tillgång till rådgivning och akut felsökning om problem skulle uppstå.

Här hittar du mer information om Värmetrygg:

För dig i villa
Bostadsrättsföreningar