Nytt pris på värme från 2023

Nytt pris på värme från 2023

Det pågående kriget i Ukraina har förutom ett stort lidande även skapat en energikris och en hög inflation. De senaste månadernas prisökningar är exceptionella och inget vi upplevt på många år. Vi drabbas alla, men på olika sätt och i olika omfattning. För Norrenergis del handlar det om att kostnaderna för el och pellets ökat kraftigt. Vi behöver därför höja priset på värme med 8 procent från 1 januari 2023. Prislistorna hittar du här.

För en trerumslägenhet på 75 m2 innebär det en ökad kostnad med cirka 50 kr inklusive moms per månad.

Priset för dig som är villakund blir 107,4 öre per kilowattimme, inklusive moms. För en villa på 130 m2 med genomsnittlig förbrukning innebär höjningen en ökad kostnad med cirka 95 kr per månad. Bor du i en nybyggd och energisnål villa i samma storlek blir ökningen något lägre, cirka 65 kronor i månaden.

Så bestäms värmepriset

Vi använder oss av en prissättning som både baseras på våra kostnader och även ska vara konkurrenskraftig gentemot andra uppvärmningsalternativ. El- och bränslekostnaderna har nu ökat till en nivå som ingen hade kunnat förutse. Även om vår kommande höjning är större än vanligt så är det nya priset fortfarande konkurrenskraftigt jämfört med kostnaden för andra uppvärmningsformer.

Din värmebudget hittar du i kundportalen

Den pågående krisen gör att vi alla behöver hushålla med el och värme under vintern och vi vill gärna stötta dig som kund på alla sätt vi kan när det gäller din värme. Som vanligt har vi tagit fram en budget för värmen i er fastighet under 2023, du hittar den på ditt konto i kundportalen. Där får du en prognos för det kommande årets energianvändning som du sedan kan följa upp månad för månad.

Hjälp att gå igenom budgeten

Du som känner att du vill ha hjälp att gå igenom värmebudgeten kan inom kort boka in dig på en digital budgetgenomgång tillsammans med oss. Genomgången riktar sig särskilt till dig som sitter i styrelsen för en bostadsrättsförening. Då tittar vi även på de verktyg som finns i kundportalen som hjälper dig att hålla koll på din värmeanvändning. Håll utkik efter bokningen på vår webb och i vårt nästa nyhetsbrev.

Kundkväll med fokus på att spara

Ännu en chans att få stöttning i att minska energianvändningen kommer längre fram i höst. På grund av pandemin har vi inte kunnat ha våra kundkvällar de senaste åren men i november är det äntligen dags igen! Då slår vi upp portarna och bjuder in till en kväll där vi presenterar våra energitjänster och delar med oss av kunskap för att du ska använda energin så smart som möjligt i vinter. Vi återkommer med inbjudan längre fram.