Högsta andelen förnybart i vår historia – 99,6 %

Högsta andelen förnybart i vår historia – 99,6 %

Norrenergis miljövärden för 2015 är nu definitiva och visar att andelen förnybart bränsle i fjärrvärmeproduktionen är den högsta någonsin. Siffran uppgår till 99,6 procent förnybart bränsle, och då är även transporterna inräknade.

De främsta anledningarna till rekordsiffran är ett varmt år och en mycket hög tillgänglighet i de anläggningar som har bäst miljöprestanda. Men bakom det positiva resultatet ligger också Norrenergis sedan länge offensiva arbete med miljö- och hållbarhetsfrågor. Uppdraget från ägarkommunerna Solna och Sundbyberg, som formulerades redan 2004, är tydligt: produktionen av fjärrvärme och fjärrkyla ska ske med högt ställda miljökrav.

– Det är förstås oerhört glädjande att få vara delaktig i en verksamhet som inte bara värmer invånarna i Solna och Sundbyberg med omnejd, utan även gör det möjligt för städerna att växa på ett hållbart sätt, säger Stefan Persson, vd på Norrenergi. Att våra produkter har en stark miljöprofil är dessutom något som efterfrågas av våra kunder. Vi vet att miljöperspektivet blir viktigare och viktigare för våra kunder, det visar inte minst vår senaste kundundersökning.

Andelen koldioxidekvivalenter uppgick till 1 gram per kilowattimme. Alla miljövärden för Norrenergis fjärrvärme och fjärrkyla hittar du på www.norrenergi.se

För mer information kontakta:
Dana Wojciechowska, miljö- och säkerhetschef, telefon 08-475 04 55 eller e-post dana.wojciechowska@norrenergi.se
Monica Vilhelmson, kommunikationschef, 08-475 05 60, eller e-post monica.vilhelmson@norrenergi.se

Norrenergis fjärrvärme värmer mer än 100 000 människor i Solna och Sundbyberg med omnejd. Bolaget producerar och levererar även fjärrkyla till bland annat datahallar, köpcentrum och kontor. All värme och kyla lever upp till mycket högt ställda miljökrav och är sedan länge märkt med Naturskyddsföreningens Bra Miljöval. Läs mer på www.norrenergi.se.