Norrköpings Symfoniorkester Foto Björn Dahlgren

Norrköpings Symfoniorkester presenterar säsongen 2018-2019

Norrköpings Symfoniorkester avslutar säsongen 2017-2018 med en resa till Wien och konsert i Musikverein 10 juni. Huvudnumret i konserten är Allan Petterssons sjunde symfoni, kompositörens genombrottsverk. Denna korta turné är ett sätt att internationellt visa upp det succéartade Petterssonprojekt som orkestern, dirigenten Christian Lindberg och skivbolaget BIS arbetat med sedan 2013. Det blir också första gången som Allan Petterssons musik klingar i Musikverein.

Därefter väntar en fullmatad och varierad säsong 2018-2019. En säsong som bland annat innehåller möten med solister i världsklass, nya och förnyade möten med intressanta dirigenter, spännande samarbeten, gränsöverskridande konserter, fördjupat konstnärligt arbete, uruppföranden, ny satsning i Linköping och omfattande barn- och ungdomsverksamhet.

Fördjupning i repertoaren
Ett oöverträffat sätt att utveckla symfoniorkestern som ensemble är att spela Wienklassiker, vilket kommer att märkas i nästa års program. Linjen med Wienklassiker följs senare upp med satsningen Vår Brahms, då Brahms alla symfonier kommer att framföras under ledning av Karl-Heinz Steffens. Parallellt med detta lyfts nutida tonsättare fram som till exempel Benjamin Staern, Britta Byström och Lisa Streich.

Dirigenter
Bland förra säsongens framgångsrika dirigenter är bland annat Christian Kluxen, Ola Rudner, Stefan Solyom och Rafael Payare återinbjudna. Bland nya bekantskaper kan Karen Kamensek, Evan Rogister, Dalia Stasevska, Anja Bihlmaier, Joshua Weilerstein, Taavi Oramo och Karl-Heinz Steffens nämnas.

Solister och Artist in Residence
På solistsidan märks, bland många andra, tre världsstjärnor: Peter Mattei som inleder säsongen med sånger av Mahler och Malin Byström i verk av Britta Byström och pianisten Kirill Gerstein i Brahms första pianokonsert. Norrköpingsfödde violinisten Johan Dalene står i centrum som Artist in Residence och bland symfoniorkesterns egna musiker märks som solist Filip Draglund i Benjamin Staerns trumpetkonsert Surprice! och Delphine Constantin Reznik i Prattés Harpkonsert.

Musik från olika tider
I programmet lyfts både äldre verk som fallit i oförtjänt glömska och nyskrivna verk av några av de främsta kompositörerna i vår tid. Bland dessa kan nämnas uruppförande av Lisa Streichs Gitarrkonsert Augenlider, Andrea Tarrodis pianokonsert Stellar Clouds, Britta Byströms Notes from the City of the Sun, Anna Thorvaldsdottirs orkesterverk Aereality och Amy Beachs Pianokonsert. SON deltar också i Tonsättarfestivalen i Stockholm som i år ägnas den brittiska tonsättaren Thea Musgrave.

Spektakulärt samarbete
I ett spännande samarbete med kollegorna på Östgötateatern presenteras De gifta på Eiffeltornet med musik av tonsättargruppen Les Six och libretto av Jean Cocteau. En konsert som förutom orkestern innehåller även skådespelare och cirkusartister.

The Allan Pettersson Project
Det uppmärksammade och framgångsrika Pettersson-projektet går mot sitt slut och i mars framförs Symfoni nr 12, De döda på torget, med Eric Ericsons kammarkör och Radiokören, allt under ledning av dirigenten Christian Lindberg. Detta blir symfonins första framförande i Norrköping.

Ny satsning i Linköping
En ny abonnemangsserie startar i Crusellhallen i Linköping – SONs andra hemmascen. Serien Kortklassiker på onsdagar innehåller sex timslånga konserter.

Julkonserter
Tjajkovskijs Nötknäpparen möter streetdansare och berättare i en fartfylld familjekonsert. Norrköpings Musikklasser ger traditionsenligt en julkonsert tillsammans med SON, Dickens En julsaga med skådespelaren Christian Zell framförs i både Norrköping och Linköping några dagar före julafton och på trettondagsafton väntar en Gyllene Upptakt.

Chelsea Hotel
Med konserten Chelsea Hotel belyser SON tillsammans med dirigenten och arrangören Hans Ek den nyskapande musik som föddes i det historiska hotellet i New York. Musik av Bob Dylan, Joni Mitchel, Patti Smith, Leonard Cohen med flera. Alla har de bott på Chelsea Hotel och deras musik framförs här av Moneybrother, Sofia Karlsson och Annie Angel.

Barn och unga
SON har en omfattande satsning på barn och ungdomar och möter varje år över 20 000 barn i riktad verksamhet. Sportlovsorkestern, då unga musikelever coachas av SON-musiker, finns i programmet liksom Barnens Julkonsert tillsammans med danskompaniet Legacy Family från Hagebyhus och en barnkonsert med Jojje Wadenius. Viktiga samarbeten fortsätter med bland andra De Geergymnasiet Musik, Musikklasserna i Norrköping, Kulturskolorna i regionen, El Sistema-projekt i regionen och Utbildningskontoret i Norrköpings kommun då vi uppmärksammar Barnkonventionens dag i november.

Kontakt Henrik Marmén konstnärlig chef 070 358 02 62

Hela programmet finns nu presenterat på www.norrkopingssymfoniorkester.se

Pressbilder på

Presskontakt Marknads- och kommunikationschef Scenkonst Öst +46(0)11-218638
Maria Turdén

Presskontakt Innehållsproducent med PR-ansvar Norrköpings Symfoniorkester +46 (0)11 21 86 66 / +46 (0)73-642 94 58

Norrköpings Symfoniorkester (SON) är en av de mest spännande orkestrarna i Skandinavien.

Med utlandsturnéer och omfattande antal inspelningar har SON stor respekt och betydelse både lokalt och internationellt.

SON grundades 1912 och har idag 85 musiker. Genom sin långa och anrika historia har orkestern givetvis en central plats i regionens kulturliv. Orkesterns hemvist är De Geerhallen, som ligger i Norrköpings unika, historiska industrilandskap. Konserthuset är inrymt i en gammal pappersfabrik, nu varsamt ombyggd till ett förstklassigt konserthus. Orkesterns andra hemmascen är Crusellhallen i Linköping Konsert & Kongress.

SONs historia präglas av både tradition och förnyelse. Repertoarens tyngdpunkt ligger på de stora romantikerna från Beethoven till Mahler. 1900-talsmusiken fram till idag är lika viktig som att spegla den svenska och nordiska musiken.

Orkestern har turnerat i Japan, Kina och i Europa samt deltagit i internationella festivaler i Österrike och Italien och har under många år deltagit i Tonsättarfestivalen i Stockholms Konserthus.

SON har också en omfattande verksamhet för barn och ungdomar och bjuder varje år in ca 20 000 förskole- och skolelever till skolkonserter, studiebesök och andra samarbeten där eleverna också får medverka i konsertproduktioner.

Norrköpings Symfoniorkester ingår, tillsammans med Östgötateatern och Östgötamusiken i Scenkonst Öst.

Norrköpings Symfoniorkester
Holmengatan 14