Paul Waltman uruppför violinkonsert av B T Andersson, tillsammans med Norrköpings Symfoniorkester

Premiär för violinkonsert

Paul Waltman, konsertmästare i Norrköpings Symfoniorkester, uruppför på torsdag en violinkonsert, skriven personligen för honom av B Tommy Andersson. Konserten, som är beställd av Norrköpings Symfoniorkester, har titeln Hommage till Michelangelo och är en hyllning till den italienske renässansmästaren.

B Tommy Andersson har haft stora framgångar både som tonsättare och dirigent och det är han som dirigerar konserten på torsdag.

Paul Waltman tog sitt solistdiplom vid Kungliga Musikhögskolan 1998, har varit anställd vid Kungliga Filharmonikerna och Sveriges Radios Symfoniorkesteroch är sedan 2010 andre konsertmästare i Norrköping Symfoniorkester. Han framträder ofta både som solist och kammarmusiker och 2008 gavs en kritikerrosad cd ut, där han spelar musik av Korngold.

Förutom uruppförandet av violinkonserten innehåller torsdagkvällen musik av Respighi och Korngold. Orkestersviten Roms fontäner av Ottorino Respighi inleder och den storslagna Symfoni i Fiss av Erich Wolfgang Korngold avslutar. Symfonin får härmed sitt tredje framförande i Sverige. Korngold var en av de mest framgångsrika skaparna av filmmusik – i denna symfoni från början av 1950-talet, som tillägnades minnet av president Franklin D Roosevelt, kan man höra mycket influenser från den musik Korngold skrev till filmen Anthony Adverse.

Konserten spelas in av Sveriges Radio

Torsdag 11 maj kl 19.00 De Geerhallen i Norrköping
Konsertintroduktion 18.30 av Johanna Tafvelin

Norrköpings Symfoniorkester
Dirigent B Tommy Andersson
Solist Paul Waltman violin

Respighi Roms fontäner
B T Andersson Violinkonsert Hommage till Michelangelo, uruppförande
Korngold Symfoni i Fiss

Presskontakt Marknads- och kommunikationschef Scenkonst Öst +46(0)11-218638
Maria Turdén

Presskontakt Innehållsproducent med PR-ansvar Norrköpings Symfoniorkester +46 (0)11 21 86 66 / +46 (0)73-642 94 58

Norrköpings Symfoniorkester (SON) är en av de mest spännande orkestrarna i Skandinavien.

Med utlandsturnéer och omfattande antal inspelningar har SON stor respekt och betydelse både lokalt och internationellt.

SON grundades 1912 och har idag 85 musiker. Genom sin långa och anrika historia har orkestern givetvis en central plats i regionens kulturliv. Orkesterns hemvist är De Geerhallen, som ligger i Norrköpings unika, historiska industrilandskap. Konserthuset är inrymt i en gammal pappersfabrik, nu varsamt ombyggd till ett förstklassigt konserthus. Orkesterns andra hemmascen är Crusellhallen i Linköping Konsert & Kongress.

SONs historia präglas av både tradition och förnyelse. Repertoarens tyngdpunkt ligger på de stora romantikerna från Beethoven till Mahler. 1900-talsmusiken fram till idag är lika viktig som att spegla den svenska och nordiska musiken.

Orkestern har turnerat i Japan, Kina och i Europa samt deltagit i internationella festivaler i Österrike och Italien och har under många år deltagit i Tonsättarfestivalen i Stockholms Konserthus.

SON har också en omfattande verksamhet för barn och ungdomar och bjuder varje år in ca 20 000 förskole- och skolelever till skolkonserter, studiebesök och andra samarbeten där eleverna också får medverka i konsertproduktioner.

Norrköpings Symfoniorkester ingår, tillsammans med Östgötateatern och Östgötamusiken i Scenkonst Öst.

Norrköpings Symfoniorkester
Holmengatan 14