Hjulsbro Steel spänner bågen och expanderar

Hjulsbro Steel spänner bågen och expanderar

Norrköpings Hamns utveckling är en direkt spegling av utvecklingen i regionen och hos dess företag. Hamnen växer när regionen växer och är samtidigt också en möjliggörare för regionens näringsliv. Här gör Norrköpings Hamn ett kundbesök hos Hjulsbro Steel utanför Linköping.

Varje år importerar Hjulsbro Steel runt 30 000 ton valstråd via Norrköpings Hamn. Det mesta kommer med tåg från Tyskland och Spanien via Hamburg. En stor del av valstråden mellanlagras i hamnen för att sedan lastas ut med bil till fabriken. En liten del går också på export via hamnen, de senaste två åren har exporten till USA fått ett uppsving tack vare en rad politiska beslut som gjort exporten enklare.

I över 100 år har Hjulsbro Steel haft sin verksamhet invid Stångån i det lilla samhället Hjulsbro strax utanför Linköping. Ett medelstort företag som har gått från att tillverka spik till att göra spännarmering till byggelement som håller upp bland annat Årstabron och Clarion Hotell i Stockholm. En spännande resa som fortsätter med den nya produkten Green Strand som tillverkas av 70% återvunnet stål

Clarion Hotell, Stockholm Årstabron, Stockholm

-För två år sedan skeppade vi kanske två containers per månad till USA, förra året var vi uppe i 20 och nu handlar det om 30-40 containers i månaden året ut. Vi har alltså fördubblat vår export till USA. Vi säljer cirka 35 procent av våra produkter i Sverige och resten, 65 procent fördelas på Baltikum, Nordeuropa och USA. Vi ser också Norge som en potentiellt växande kund, säger företagets VD, Ivan Kaic när vi träffar honom i Hjulsbro. I Norden är vi den enda tillverkaren i vår nisch, våra konkurrenter finns ute i Europa, fortsätter Ivan.

-Vi ser mycket positivt på framtiden och vår ambition är att växa produktionen. Just nu är vi i slutfasen av att färdigställa en utbyggd fabriksyta på 2 500 m2 där vi kommer att installera en helt ny produktionslina. Vi jobbar också mycket med automation för att kunna att kunna vara så effektiva som möjligt i ett högkostnadsland som Sverige.

GreenStrand™ och den gröna omställningen
-I början av januari lanserade vi GreenStrand™, en spännlina som är tillverkad av 70 procent återvunnet stål och producerad med enbart förnyelsebar energi. Det minskar CO2-utsläppen med 50 procent jämfört med traditionella spännlinor. GreenStrand™ uppfyller självklart alla krav och standarder inom branschen precis som vår traditionella spännlina. Idag säljs den främst till segmentet inom järnvägsinfrastruktur och används i slipers. Eftersom järnväg är ett miljövänligt transportsätt så kan man säga att det blir dubbelt upp i hållbarhet, säger Ivan.

-Vi är med i Linköpingsinitiativet, ett lokalt nätverk av företag som arbetar för ett CO2-neutralt Linköping 2025. Vår verksamhet är mycket energikrävande och vi har genom olika initiativ lyckats sänka vår elförbrukning med 5%. Det låter kanske inte mycket men sett i perspektivet av att vi är en av Linköpings större elförbrukare är det en rejäl minskning. Det går kanske inte så fort som vi skulle önska men hela den gröna omställningen har tagit fart och vi fortsätter arbeta efter vår hållbarhetsstrategi och energiplan. Med GreenStrand™ visar vi också vår innovationskraft och strävan efter hållbara lösningar.

Om företagskultur, inkludering och ledarskap
-Att få fler kvinnor som jobbar i produktionen skulle bidra positivt till företagsklimatet och vi jobbar med frågan men det är svårt att få kvinnor att söka. En inkluderande arbetsplats gynnar alla och vi har i samarbete med Rädda Barnen kunnat erbjuda jobb åt flyktingar i produktionen. Det har fungerat mycket bra trots att kunskaperna i språket inte var så goda i början men det gick snabbt framåt när de fick komma ut i arbete.

-Som chef är jag mycket intresserad av ledarskap och tycker lyhördhet, tydlighet, mod och driv är viktiga egenskaper och ett visst mått av självinsikt. Om jag besitter dessa egenskaper lär väl visa sig i medarbetarundersökningen, ler Ivan.

Hamnens betydelse för verksamheten
- Hamnen betyder otroligt mycket för regionen och det är viktigt att ha en progressiv hamn med flexibilitet som ger möjlighet till fossilfria transporter med järnväg eller el-lastbil. Det jag tycker hamnen kan göra mer av är att vara en länk mellan varuägare och rederier och vara med och driva nätverk. Min upplevelse är att Norrköpings Hamn är väldigt kundorienterad i alla delar oavsett vem man har att göra med, avslutar Ivan.