Ett jättelyft för Dundret

Ett jättelyft för Dundret

Dundrets skidanläggning arrangerade på 80-talet världscuptävlingar i utförsåkning och hade som mest ca 180 000 skiddagar per år. Anläggningen har sedan 2013 nya ägare som vill lyfta Dundret så att varumärket åter blir etablerat i alpina kretsar. Den nya ledningen i Dundret Sweden AB har tagit beslut om stora investeringar, varav vissa redan genomförts. Bland annat avseende renovering av restaurang, hotellrum och konferensavdelning. Nu ska företaget investera i en kopplingsbar sexstolsslift som man planerar att ha i drift hösten 2015. Norrlandsfonden är en av finansiärerna.

Den första toppstugan på Dundret byggdes på 1880-talet i samband med att järnvägen nådde Gällivare och tävlingar genomfördes redan på 1920- och 30-talet. 1972 byggdes Björnfällan, då världens längsta byggnad i torrfura. Idag inryms hotell, restaurang och konferensavdelning här.

Dundrets vision är att via året runt verksamhet och tillgänglighet bli en anläggning som lockar gäster från både närområdet, Mälardalen och utlandet. Genom att profilera sig som den anläggning som är snösäkrast i början på säsongen, innan världscuppremiärerna i längd- och utförsåkning som sker i närområdet, får man mycket god marknadsföring.

- Redan i november 2014 var ett trettiotal landslag och träningsgrupper på plats, exempelvis Österrikes alpina damlandslag och delar av det ryska längdåkningslandslaget, säger Tommy Niva, VD för Dundret Sweden AB.

Dundrets skidområde består av fem skidliftar, 13 preparerade nedfarter, ett snöland för barn, bra offpistområden och en snowpark. Högsta fallhöjd är 350 meter och längsta nedfart drygt 2 km. Det går en bilväg till toppen och därifrån kan man se en elftedel av Sveriges yta. Hela skidområdet ligger inom ett naturreservat.

- Det har redan genomförts betydande investeringar i bland annat konferenslokaler, restaurang och boende. Den nu aktuella investeringen i liftsystemet är av strategisk betydelse för att Dundrets positiva utveckling ska kunna fortsätta, säger Petter Alapää, Norrlandsfonden.

Kategorier

Petter Alapää