Olle och Chatrin Sydlén startade Racoon 1998

Filterteknik från Robertsfors

Racoon är ett företag som tillverkar reningsfilter till större fordon. Med Norrlands­fondens hjälp har de startat en expansion som gör att de kan växa internationellt.

Det hela började när maskiningenjör Olle Sydlén besökte en miljömässa i Birmingham och fick se hur Ferrari jobbade med kvalitetsstyrning. Han blev så imponerad att han bestämde sig för att föra över det tänkandet till filtertekniken. Efter att ha experimenterat med familjens mikrovågsugn hade han utvecklat ett filter som tålde både skakningar, köld och fukt. Tillsammans med sin fru Chatrin startade han företaget Racoon, som tillverkar filter till lastbilar, bussar och andra större arbetsfordon. Företaget har idag sju anställda och kunderna finns inom gruvindustrin, skogsindustrin, entreprenadbranschen och inom transportföretag.

 – Vi är ensamma i världen om att tillverka filter som renar många olika ämnen i en och samma produkt, förklarar ägaren Olle Sydlén. Vi har bland annat Volvo, Caterpillar och Boliden som kunder.

 Den första delen av den satsning där Norrlandsfonden gått in som finansiär är effektivisering av företagets produktionsflöden, men även förbättringar av arbetsmiljön för de som arbetar i produktionen. En del av investeringen handlar om att flytta hem tillverkningen av filterramarna till egen fabrik.

 – Ju effektivare vi blir desto bättre blir vi på att utveckla produkter som motsvarar våra kunders behov, menar Olle Sydlén. Vi kommer även att kunna leverera större kvantiteter och till fler kunder.

 – För oss är Norrlandsfonden en självklar partner när det handlar om finansiering. Vi vet vad de kan och de är bra på att lyssna på våra behov. Vi ser fram emot ett långsiktigt samarbete.

 – Företaget kan bli hur stort som helst, menar Anna Hedström, företagsanalytiker på Norrlandsfonden. Det ska bli spännande att följa Racoon när de ger sig ut på en internationell marknad.

Kategorier

Anna Asplund