Fullsatt höst på Norrlandsoperan - tre premiärer i november

Hösten på Norrlandsoperan kännetecknas av utsålda salonger och stark konstnärlig profil. Hans och Greta blev en såväl publikmässig som kritikerrosad succé och förra veckans Nordlicht  såldes ut redan tidigt i september. I november väntar tre premiärer varav två redan denna vecka.

Galapremiär 6 november kl 19
Gunilla Breskys dokumentära film Sara – med allt sitt väsen har stor galapremiär på Norrlandsoperan  innan den går upp på Folkets bio över hela landet. Sara Adela Lidman från Missenträsk, vem var hon, hur levde hon, hur tänkte hon? Det har Bresky tagit reda på och nu står hennes dokumentärfilm äntligen klar.

– Att jag skulle göra en film om Sara har jag vetat länge. Det gällde bara att hitta det rätta gänget för att kunna göra den, berättar honMed produktionsbolaget Mantaray film föll allt på plats. Musiken är komponerad av Johan Ramström, framförs live på premiären av Norrlandsoperans Symfoniorkester  och dirigeras av Peter Nordahl.

– Det blir både storslaget och finstämt på samma gång, beskriver Johan Ramström musiken. Nyckelharpan skapar en säregen klang i sammanhanget och får här symbolisera Saras allra innersta, samtidigt som symfoniorkestern står för världen, skogen, granarna, vindens sus. Det är mitt bidrag till berättelsen om Sara Lidmans liv och gärning, berättar Johan.

Press/ media är välkomna att bevaka i samband med genrep ons 6 nov kl 10-12.30. Kontakta malin.lindberg@norrlandsoperan.se vid önskemål om det. Filmen visas för publik på Stora scen onsdag 6 nov kl 19 och torsdag 7 nov kl 18.

– Det ska bli oerhört spännande att se resultatet säger Gene Kindell, producent på musikavdelningen. Jag har aldrig hört talas om en dokumentär film till livemusik, så det är extra roligt att kunna presentera något unikt, avslutar han.

Oscarsvinnande kortfilm för hela familjen – också till livemusik
Prokofjevs Oscarsvinnande kortfilm Peter och vargen visas på lördag 9 nov kl 15.00 och även här spelar Norrlandsoperans symfoniorkester filmmusiken live!

Premiär för Flottarkärlek – av koreograf med Umeåblod
I veckan är det också premiär för Umeå-anknutna koreografen Hagar Malin Hellkvist Selléns utsålda föreställning Flottarkärlek – där Norrlandsoperans egna ateljéer står för all scenografi.

Flottarkärlek bygger kring timmer, queer intimitet och vårvatten. En råfysisk och poetiskt gestaltning av ett arbetararv väntar, samtidskoreografi och en fri skildring där en nästan bortglömd epok i svenskt arbetsliv kommer till liv.

Det som syns och används på scenen har tillverkats i ateljéerna på Norrlandsoperan, dekormåleri, kostym, smedja och snickeri. Norrlandsoperans dekormästare Maja Johansson har inte enbart målat det som syns på scenen den här gången utan är också föreställningens scenograf.

Föreställningen visas 8 nov kl 19 och 9 nov kl 16.

Mer om koreograf Hagar Malin Hellkvist Sellén
Hon är född i Umeå men är bosatt och har sin verksamhet baserad i Stockholm. Hon har verkat som koreograf i snart tjugo år och etablerat sig som en stark feministisk röst inom svensk scenkonst. Hennes arbete utforskar koreografi som en kroppslig och språklig praktik och hon intresserar sig för identitet, sexualitet, normkreativa perspektiv och marginaliserade historier. Malin Hellkvist Sellén och hennes föreställning Missionären som kunde ses i Norrlandsoperans program 2016, tilldelades både Svenska Teaterkritikers Förenings Danspris och Svenska Regissörsföreningens IRIS-pris 2017.

Oväntad opera
Novembers tredje premiär, med endast ett fåtal biljetter kvar, är Charlotte Engelkes Lohengrin Dreams, en oväntad opera med tre dansare, två akrobater och en operasångerska som tolkar Wagner.

Kontakta malin.lindberg@nrrlandsoperan.se vid önskemål om recensionsbiljetter.

• dans
  • hagar malin hellkvist sellén
  • flottarkärlek
  • filmmusik live
  • peter och vargen
  • gunilla bresky
  • sara lidman

Läs mer: https://norrlandsoperan.se

Norrlandsoperan grundades 1974 och är ett scenkonsthus i Umeå som rymmer egen symfoniorkester,
ingår URBAN NORTH samt turnéer och samarbeten på olika håll i regionen, nationellt och internationellt.