NorrlandsOperans Lennart Strömbäck får nytt uppdrag

Lennart Strömbäck är producent och projektledare på NorrlandsOperan och är sedan drygt 25 år konstnärlig ledare för Umeå Jazzfestival. Nu tillträder han som ordförande för Musikverkets konstnärliga råd.

Lennart Strömbäck har haft uppdrag i Musikverkets konstnärliga råd sedan 2011 – nu har han utsetts till ordförande för rådet. I och med att den nya ordföranden utses förändras formen för det konstnärliga rådet. Tidigare har Musikverkets generaldirektör varit ordförande. Den nya formen är något som både Musikverket och rådet ställer sig positiva till.

Uppdraget för Musikverket innebär inte att Lennart Strömbäck lämnar arbetet på NorrlandsOperan eller uppdraget som konstnärlig ledare för Umeå Jazzfestival.

Norrländsk utblick

Han hoppas att hans långa erfarenhet och förankring i Norrland tillför nya insikter i konstnärliga rådet.

– Kanske kan min mer än 30-åriga yrkeserfarenhet av olika perspektiv och verksamheter, bland annat musikproduktion inom olika musikaliska områden, arrangörskap och nätverksarbete, bidra med värdefull kunskap i rådet. Därtill hoppas jag att en norrländsk utblick tillför en kvalitet i sig.

Lennart Strömbäck har under sex år, fram till hösten 2016, ingått i styrelsen för Europe Jazz Network som organiserar klubbar och festivalarrangörer inom jazz och improvisation. Arbetet med Umeå Jazzfestival innebär att förena nationella och internationella perspektiv med det lokala perspektivet i Umeå.

ingår också MADE och Umeå Jazzfestival samt turnéer och samarbeten